موج دوم ورود شرکت‌های دولتی و سهام عدالت به بورس نظرات متفاوت کارشناسان بازار سرمایه را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۸۵۵۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 28 May 2020

عرضه مستقیم سهام عدالت چه طور بر کاهش تصدی گری دولت منجر خواهد شد؟

به گزارش تابناک سمنان: حدود یک ماه پیش بود که دولت برای اولین بار با عرضه سهام شستا در بورس پا به بازار سرمایه گذاشت که در عرضه اولیه با مشارکت و استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شد. برخی کارشناسان اقتصادی در بازار سرمایه معتقدند عرضه‌های دولتی در بورس می‌تواند نقدینگی موجود در بازار را کاهش داده و به مدیریت آن (نقدینگی)کمک کند. همچنین با ورود شرکت‌های دولتی در بورس ریسک معاملات کاهش خواهد داشت و مطمئن‌تر انجام می‌شود.

در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر فرآیند واگذاری و شکل عرضه مستقیم سهام به گونه‌ای که منجر به کاهش تصدی گری و درنهایت واگذاری مدیریت دولتی شود، تاکید شد. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه از برنامه دولت برای واگذاری شرکت‌های دولتی و زیر مجموعه بانک‌های دولتی در بازار بورس خبر داد.

در گزارشی دیگر وزیر اموراقتصادی و دارایی درباره جزئیات خصوص تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری معامله پذیر (ETF) به عنوان نخستین تجربه دولت در ابعاد مختلف و چگونگی واگذاری آن مطرح و بررسی شد که در نخستین عرضه، سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشارکت داشته اند.

هدایت اقتصاد  با کانالیزه کردن منابع/بازار کشش خرید سهام عدالت را دارد

سید فرهنگ حسینی کارشناس ارشد بورس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره افزایش ورود شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه گفت: رونق بازار سرمایه و ورود نقدینگی روزانه بیش از هزار میلیارد تومان، فرصتی مناسب برای ورود شرکت‌های دولتی،  تامین کسری بودجه و همچنین واگذاری دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های بانک‌ها است. براساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بانک‌ها مکلف به واگذاری سرمایه گذاری‌های خود هستند و شفاف‌ترین و بهترین روش برای واگذاری بورس اوراق بهادار است.

او ادامه داد: این روش علاوه بر شفافیت قیمتی و اطلاعاتی، سهولت دسترسی و معامله را برای افراد مختلف فراهم می‌سازد و می‌تواند با نقد شوندگی دارایی‌های بانک ها، توان تسهیلات دهی آن‌ها را افزایش دهد.

حسینی تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر قیمت فروش بسیاری از شرکت‌ها از ارزش ساخت و جایگزینی آن فراتر رفته است و با واگذاری بخشی از سهام آن توسط دولت، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی یا هلدینگ‌های مختلف، امکان سرمایه گذاری مجدد در بازار اولیه و ساخت کارخانجات با هدف افزایش تولید و ظرفیت و اشتغال وجود دارد. در حقیقت دولت بایستی با کانالیزه کردن منابع، آن را به سوی بخش واقعی اقتصاد هدایت نماید. این موضوع نیازمند عزم جدی سازمان بورس و بورس‌ها است.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عرضه مستقیم سهام عدالت چه طور بر کاهش تصدی گری دولت منجر خواهد شد؟ عنوان کرد: با توجه به ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت، فرصت بی نظیری بعد از یک دهه برای سهامداران سهام عدالت به وجود آمده است. آزاد سازی سهام عدالت و قابلیت نقدشوندگی آن در شرایط کرونا و مشکل درآمد و معیشت برای بخشی از جامعه، می‌تواند یک کمک مناسب باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: آزادسازی و امکان فروش سهام عدالت می‌تواند منابع مناسبی را برای افراد فراهم سازد. از سوی دیگر، در شرایط رونق فعلی بازار سرمایه، بازار کشش خرید این سهام را داراست.

او در پایان بیان کرد: از سوی دیگر، فروش سهام عدالت امکان مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم می‌سازد تا با خرید بتوانند در مدیریت و کنترل شرکت مشارکت کرده و به بهبود بهره وری و کارایی و خصوصی سازی واقعی منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار