با توجه به پیامد‌های سیاسی و امنیتی ترور هشام الهاشمی در عراق و نگاهی به سلسله توطئه‌های آمریکا در این کشور علیه حشد شعبی به خوبی می‌توان دریافت که سودبرندگان واقعی این اتفاق چه کسانی هستند.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 09 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: «هشام الهاشمی» کارشناس سیاسی و امنیتی عراق دوشنبه شب هفته جاری نزدیک منزلش در بغداد به دست افراد ناشناسی ترور شد. صبح روز بعد این اتفاق با موجی از محکومیت‌ها در سطح نهاد و شخصیت‌های رسمی و سیاسی عراق همراه بود. دولت عراق نیز بر ضرورت شفاف‌سازی در این زمینه و مشخص شدن عاملان اصلی جنایت ترور الهاشمی تاکید کرد.

ساعاتی بعد عناصر گروه تروریستی داعش از طریق شبکه‌های مجازی اعلام کردند که این ترور کار آن‌ها بوده است. برادر الهاشمی نیز حین تشییع پیکر هشام طی یک گفتگو ابراز داشت که تروریست‌های داعش بار‌ها برادرش را تهدید به قتل کرده بودند و به احتمال زیاد این گروه تکفیری مسئول ترور کارشناس عراقی باشد.

البته اینکه داعش مسئولیت یک جنایت تروریستی را بر عهده گرفته باشد موضوع عجیبی نیست و این روش٬ سازوکار استراتژی این گروه تروریستی است.

برندگان و بازندگان یک بازی سیاسی در عراق/ سرنخ ترور الهاشمی کجاست؟

اما نکته قابل توجه در این میان٬ حوادث و تحولات سریع و مبهمی است که اخیراً در عراق اتفاق می‌افتد. با نگاهی به سریال اتفاقات سؤال‌برانگیز عراق طی هفته‌های گذشته از حمله معنادار نیرو‌های موسوم به ائتلاف مبارزه با تروریسم در این کشور علیه مواضع حشد شعبی تا اهانت گستاخانه رسانه سعودی علیه مرجعیت عالی شیعیان و پس از آن مانور نظامی غیرقانونی آمریکا در مرکز بغداد که نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می‌شود و اکنون ترور یک فعال سیاسی٬ شاید بتوانیم ارتباط میان آن‌ها را از هدف مشترکی که دنبال می‌کنند بیابیم.

بعد از این اتفاق٬ رسانه‌های معارض و متخاصم با گروه‌های مقاومت در عراق تلاش کردند از همان ابتدا با فرافکنی و نشر اکاذیب انگشت اتهام را به سمت این گروه‌ها بگیرند. البته اینگونه جنجال‌های رسانه‌ای جزءسازوکار اصلی این رسانه‌هاست جای تعجب نیست.

اما هر شخصی که با اوضاع امنیتی و سیاسی عراق آشنایی داشته باشد متوجه می‌شود که سودبرندگان واقعی از مرگ یک شخصیتی همانند الهاشمی گروه‌های مقاومت نیستند.

بدیهی است که مقاومت عراق و حشد شعبی مهم‌ترین مانع اجرای پروژه‌های آمریکا در این کشور هستند و دشمنی واشنگتن با آن‌ها موضوع پوشیده‌ای نیست؛ به ویژه در این بازه زمانی و در فضای مذاکرات استراتژیک ایالات متحده با عراق. گروه‌های مردمی عراق و حشد شعبی همواره به تیم عراقی در این مذاکرات تاکید می‌کنند که اولویت بغداد اخراج آمریکایی‌ها بر اساس مصوبه پارلمان است؛ مصوبه‌ای که آمریکا با دور زدن آن در صدد ادامه حضور خود در عراق است؛ بنابراین هدف اصلی آشکار ایالات متحده از بازی‌های اخیر در عراق٬ حشد شعبی است.

واقعیت این است که سلسله توطئه‌های اخیر واشنگتن در بغداد همگی با هدف تحریک حشد شعبی و آغاز یک درگیری میان نیرو‌های آن با ائتلاف آمریکایی موسوم به مبارزه با تروریسم صورت گرفت تا آمریکا در نهایت بتواند مقاومت را عامل ایجاد ناامنی در عراق معرفی کند.

اما به هرحال حشد شعبی به لطف تدابیر فرماندهان و رهبران آگاه خود تاکنون اسیر هیچ یک از این فتنه‌های آمریکا نشده است و شاید واشنگتن قصد داشته باشد همین استراتژی تحریک را ادامه دهد یا به راهکار تازه‌ای برای مورد هدف قرار دادن حشد شعبی روی بیاورد.

اما در رابطه با موضوع ترور الهاشمی می‌خواهیم این مسئله را که چرا مخالفان حشد شعبی و سفارت آمریکا خیلی سریع این جنایت را متوجه مقاومت دانست مورد بررسی قرار دهیم. در این میان توجه به چند نکته ضروری است:

اول اینکه الهاشمی بر خلاف افکار تکفیری گذشته خود٬ از این گروه‌ها جدا شده و با دولت عراق روابط خوبی برقرار و اقدام به رسوا کردن گروه‌های تروریستی و تکفیری کرده بود.

هشام الهاشمی روابط خوبی با رهبران احزاب شیعه و حشد شعبی داشت و همواره ترور و هرگونه اقدام ضد آن‌ها را محکوم می‌کرد.

درست است که گاهی مواضع و تحلیل‌های الهاشمی بر خلاف نظرات رهبران حشد شعبی بود؛ اما آن‌ها با اعتقاد به آزادی بیان همواره روابطشان را با وی حفظ می‌کردند.

اما صرف نظر از اینکه هشام الهاشمی چه کسی بود و چه رویکرد‌هایی داشت و با توجه به اینکه ترور او می‌تواند تنش‌های جدیدی را در فضای سیاسی و امنیتی عراق ایجاد کند چه کسانی از این اتفاق سود می‌برند؟ و چرا آمریکا تا این حد در محکوم کردن ترور یک نویسنده و کارشناسی که جزءمقامات رسمی دولتی به شمار نمی‌آید عجله کرد؟

پاسخ این سوال خیلی سخت نیست؛ کسی که می‌خواهد عراق را از یک فتنه خارج و وارد یک فتنه جدید و درگیری‌های داخلی و قرار دادن ملت در مقابل گروه‌های مردمی کند٬ آمریکا و وابستگان آن هستند. طرف‌هایی که از آشوب و درگیری‌های عراق سود می‌برند.

نیرو‌های حشد شعبی همواره به ویژه در زمان هجوم تروریست‌ها به عراق٬ خیرخواهی و ملی بودن خود را به مردم این کشور ثابت کرده و هر اقدامی که انجام می‌دادند در راستای منافع ملت و دولت عراق بوده است. اکنون نیز مقاومت عراق قاطعانه در برابر اشغالگری‌های آمریکا ایستاده؛ زیرا حضور آمریکایی‌ها را در عراق مانع اصلی توسعه و تحقق منافع ملی این کشور می‌داند؛ همانطور که واشنگتن در عمل ثابت کرده هیچگاه به دنبال آرامش عراق نیست و احترام به حاکمیت این کشور هیچ معنایی برای آن ندارد.

آنچه بارز است سریال فتنه‌های آمریکایی در عراق تا زمان حضور آن در این کشور تمامی ندارد و عراقی‌ها باید در مقابله با آن‌ها محتاط و هوشیارانه عمل کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار