آخرین تحولات خاورمیانه
درگیری سنگین میان نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات در یمن، اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه، حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه و برخورد جدید نیرو‌های روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 19 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: درگیری سنگین میان نیرو‌های وابسته به عربستان و امارات در یمن، اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه، حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه و برخورد جدید نیرو‌های روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ علی ترکاجی، روزنامه نگار ترکیه‌ای در توییتی نوشت، ترکیه فرودگاه آتاتورک را در ازای ۱۵ میلیارد دلار به قطر فروخته است. این خبر بازتاب قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری داشت و این سایت‌ها، دلیل فروش فرودگاه آتاتورک را جلوگیری از کاهش ارزش لیر ترکیه اعلام کردند.

در همین راستا، خبرگزاری آناتولی ترکیه نسبت به انتشار این توییت جنجالی واکنش نشان داد.

جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر/درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن/ اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه/ حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

آناتولی در این باره گزارش داد: حساب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری توییت یک روزنامه نگار را درباره فروش فرودگاه آتاتورک به قطر برای جلوگیری از کاهش ارزش لیر منتشر کردند. این روزنامه نگار به منبع این خبر اشاره ای نداشته و هیچ شواهدی برای تأیید این خبر ذکر نکرده است.

آناتولی در این باره نوشت: در توییت روزنامه‌نگار ترکیه‌ای آمده است: دولت حزب عدالت و توسعه، آیا فروش فرودگاه آتاتورک به قطر با مشغول کردن ملت به مسأله "ایاصوفیه" درست است؟ چنین خبری به دستم رسیده است، منتظر جوابت هستم.

این خبرگزاری در ادامه تأکید کرد: اخبار منتشره هیچ ارتباطی با آنچه در توییت منبع اصلی این خبر آمده است، ندارد. تنها منبع این خبر هم نسبت به آن اطمینان ندارد.

درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن

 خبرنگار روسیاالیوم در یمن روز شنبه به درگیری های شدید میان نیروهای دولت دست نشانده سعودی در یمن و نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات در استان ابین در جنوب شرق یمن خبر داد.

بر اساس این گزارش، این درگیری در منطقه وادی سلی در استان ابین در جنوب شرق یمن رخ داد و طرفین مواضع یکدیگر را زیر آتش توپخانه قرار داده اند.

این در حالی است که چند روز قبل، محمد النقیب، سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن در توییتی نوشته بود: نیروهای دولت (مستعفی)، توافق آتش بس در ابین را به شدت نقض کرده و پایگاه های شورای انتقالی را با تانک ها و خمپاره اندازها هدف گرفتند. این حمله باعث می‌شود، نیروهای ما برای انتقام و تلافی جویی و متوقف کردن ادامه حملات دشمن با قدرت پاسخ دهند.

جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر/درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن/ اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه/ حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

شورای انتقالی یمن جنوبی در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است، این شورا با رهبری عیدروس الزبیدی استاندار وقت عدن، طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات، موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی یمن جنوبی (وابسته به امارات) شد.

اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه در صدر هیاتی بلندپایه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی به این کشور سفر می‌کند.

«ایرج مسجدی» سفیر کشورمان در عراق در توئیتی درباره این سفر نوشت: سفر دکتر ظریف به عراق در راستای تقویت روابط و مناسبات راهبردی دو کشور ایران و عراق در همه زمینه‌هاست.

وزارت خارجه عراق امروز رسما اعلام کرد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در سفری رسمی وارد بغداد خواهد شد.

جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر/درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن/ اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه/ حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

این وزارتخانه از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا در کنفرانس مطبوعاتی وزیران خارجه عراق و ایران حضور به هم رسانند.

انتظار می رود که ظریف با روسای قوای سه گانه عراق برای بحث درباره روابط دوجانبه بین دو کشور دیدار کند.

پیش از این یک رسانه عراقی از سفر ظریف در روز یکشنبه به بغداد خبر داده بود .

قرار است مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق روز سه شنبه به تهران سفر کند .

حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

«احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر، روز شنبه، دخالت‌های ترکیه در امور کشورهای عربی را مردود خواند.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه «الیوم السابع»، سخنگوی وزارت‌خارجه مصر در این خصوص گفت، از اظهارات مقامات ترکیه درباره میزان مشروعیت درخواست برخی طرف‌های «منتخب» در لیبی در خصوص برخوردار شدن از حمایت مصر در مقابله با تروریسم و افراطی‌گری حیرت زده است؛ افراطی‌گری که پس از فراگرفتن خاک سوریه از طریق مرز ترکیه با سوریه به لیبی صادر و در جای جای کشورهای عربی پخش می‌شود.

احمد حافظ در ادامه گفت، از ماجراجویی دولت ترکیه با استفاده از توانایی‌های ملت ترکیه و از طریق دخالت و دست داشتن در بحران کشورهای عربی متعجب است؛ اقداماتی که با هدف تشدید و وخیم‌تر کردن این بحران و ترجیح برخی جریان‌های خاص آن هم نه به خاطر محبوبیت‌شان بلکه تنها به خاطر دنبال‌روی ایدئولوژیک آنها از افرادی که تلاش می‌کنند به قیمت به هدر دادن منابع متعلق به ملت ترکیه برای آنها تبلیغ کنند، صورت می‌گیرد.

حافظ همچنین تأکید کرد که قاهره دخالت‌های سیاسی و نظامی ترکیه در امور کشورهای عربی را مردود می‌داند. او همچنین ادامه داد، نه‌ تنها دخالت‌های ترکیه مشروعیت ندارد بلکه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نیز نقض می‌کند؛ فرقی هم نمی‌کند چه این اقدامات در عراق باشد یا در سوریه یا لیبی.

جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر/درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن/ اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه/ حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

وی در پایان اظهاراتش بار دیگر تأکید کرد که ملت‌های عربی از هر گونه تلاش یا زیاده‌خواهی که در راستای پیشبرد امور و برای تحقق منافع و اهداف باشد، سر باز می‌زند.

مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند، در مقابل این دولت، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در غرب لیبی قرار دارد که از حمایت ترکیه برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب درآمده است.

برخورد جدید نیروهای روسیه و آمریکا در شمال شرق سوریه

نظامیان روس جلوی گشتی آمریکایی را که قصد داشت در مناطق تحت اشغال خود در استان حسکه در شمال شرق سوریه آنها را تعقیب کند، گرفتند.

به گزارش روسیا الیوم، یگانی از ارتش روسیه، گشتی آمریکایی را در نزدیکی شهر دیریک - المالکیه در ۸۰ کیلومتری شرق قامشلی متوقف کرد.

جنجال درباره خبر فروش فرودگاه آتاتورک به قطر/درگیری سنگین میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن/ اعلام جزئیات سفر ظریف به عراق با هیاتی بلندپایه/ حمله شدیداللحن مصر علیه ترکیه

افسر روس در گفت‌وگو با نماینده آمریکایی تاکید کرد، این اراضی متعلق به سوریه بوده و نیروهای روس به دعوت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در این کشور هستند.

او از نماینده آمریکایی پرسید، شما بر چه اساسی اینجا هستید؟

افسر روس از نیروهای آمریکایی خواست دست از تعقیب گشتی‌های روسیه در منطقه بردارند. این در حالی است که پیش از این بارها از این نوع حوادث در شمال شرق سوریه روی داده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار