بهبودیافتگان کرونا می‌توانند برای کمک به بیماران پلاسمای خود را اهدا کنند، اما این افراد باید شرایط لازم را داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 26 November 2020

به گزارش تابناک سمنان  کسانی که مبتلا به این بیماری شده باشند پس از گذشت ۲۸ روز از بهبودی و رفع علائم بیماری می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند.

شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا کننده دقیقا مانند اهدای خون کامل است.

شرایط اختصاصی اهدای پلاسمای کوید ۱۹ عبارت است از: ارائه مستندات مربوط به ابتلای بیماری از جمله نتیجه آزمایش PCR، نتیجه آزمایش‌های سرولوژیک، مستندات بستری در بیمارستان و یا عکس سی تی اسکن ریه که توسط اهدا کننده ارائه می‌شود. حین اهدا ابتدا پزشک مسوول در محیطی محرمانه در ارتباط با سابقه تندرستی اهداکننده سوال می‌پرسد.

طبق ضوابط سازمان انتقال خون مصرف دارو‌های ضد فشار خون مشروط بر کنترل شدن فشار خون و عدم وجود عوارض این بیماری مانند عوارض قلبی، بلامانع است  و بیماران مبتلا به دیابت در صورتی که قند خونشان کنترل شده باشد طی یک ماه اخیر تغییر دوز دارو نداشته باشند و عوارض دیابت به وجود نیامده باشد می‌توانند پلاسمای خود را اهدا کنند.

گفتنی است مصرف آسپرین سبب منع اهدای پلاسما نمی‌شود و کسی که حین بستری آنتی بیوتیک مصرف می‌کرده نیز می‌تواند پلاسمای کووید خود را اهدا کند. طبق استاندارد‌های سازمان انتقال خون ایران میزان هموگلوبین قابل قبول در آقایان ۱۳ تا ۱۷.۵ و میزان قابل قبول هموگلوبین در خانم‌ها حداقل ۱۲.۵ است.

طبق دستور العمل‌ها تمامی اهداکنندگان در ابتدا و انتهای فرآیند توسط پزشک از نظر ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس و دمای بدن کنترل می‌شوند.برای دریافت پلاسما ابتدا محل رگ در بازوی اهداکننده ضدعفونی می‌شود و نمونه خون اهدا کننده برای انجام آزمایشات لازم جمع آوری می‌شود و بر روی آن تمام آزمایش‌های غربالگری که بر روی اهدا کنندگان خون کامل صورت می‌گیرد از قبیل آزمایش هپاتیت B، C و ایدز و بیماری سیفلیس انجام می‌شود.

پس از ضد عفونی سطح پوست، سوزن متصل به ست یک بار مصرف وارد رگ اهدا کننده می‌شود و از این طریق خون وارد ست می‌شود و پس از جدا سازی پلاسما از طریق همان رگ، خون و سایر اجزای آن غیر از پلاسمای حاوی آنتی بادی، به بدن برمی گردد.

حجم پلاسمای جمع آوری شده ۵۰۰ سی سی است و با توجه به این که بیشتر آن آب است در عرض ۴۸ ساعت در بدن جایگزین می‌شود. طبق دستور العمل‌های استاندارد هر اهداکننده می‌تواند بعد از یک ماه و تازمانی که میزان آنتی بادی در بدنش مناسب است و اگر سابقه اهدای خون کامل داشته باشد پس از ۸ هفته برای اهدای مجدد اقدام کند.

متخصصان انتقال خون توصیه می کنند برای اینکه هنگام اهدای خون وضعیت مناسبی داشته باشید شب قبل از اهدا استحمام کنید و مقدار زیادی مایعات بدون الکل مصرف کنید.

همچنین از ۲۴ ساعت قبل از اهدای پلاسما از مصرف تخم مرغ و غذا‌های چرب بپرهیزید.

به شما توصیه خواهد شد که حتما ۱۵ دقیقه در محل خونگیری استراحت کنید و نوشیدنی و مواد خوراکی که در اختیارتان قرار می‌گیرد مصرف کنید و بعد از پایان اهدای پلاسما برای جبران مایعات بدن ۸ لیوان نوشیدنی بنوشید و البته بهتر است این نوشیدنی چای، قهوه یا نوشابه‌های تحریک کننده نباشد.

یک ساعت قبل ازاهدای پلاسما از استعمال دخانیات پرهیز کنید و تا ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت‌های غیر معمول و استرس زا انجام ندهید و روز خود را به آرامی بگذرانید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار