سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان:
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، گفت: کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان از بند زندان رهایی یافته اما در بند ضوابط اداری مانده است.
کد خبر: ۹۶۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱ 30 May 2021
 
بوروکراسی مانع واگذاری کاروانسرای شاه عباسی سمنان شده است

 

به گزارش  تابناک سمنان حمید رضا دوست محمدی بعد از ظهر شنبه در حاشیه بازدید از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان که سابقاً اداره کل زندان‌ها بود اما با دستور آیت الله رئیسی به شهرداری و میراث فرهنگی واگذار شد، ابراز کرد: این مجموعه متأسفانه علی رغم اینکه از بند زندان رهایی یافته اما در بند ضوابط اداری است.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری این اثر تاریخی به زندان از دهه ۶۰ تاکنون، زخم‌های عمیقی به این بنای ارزشمند تاریخی زده است، ابراز کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی در سال‌های ۶۰ تا ۶۳ به عنوان اداره میراث فرهنگی در حال بهره برداری بود و اداره میراث فرهنگی وقت نیز مرمت‌هایی در کاروانسرا انجام داد اما بدترین کاربری در این دهه به کاروانسرا داده و به زندان تغییر کاربری داده شد.

دستور رئیس قوه قضائیه

سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان با بیان اینکه مخالف کاربری موزه این کاروانسرا هستیم و برخی کاربری‌ها به دلیل افزودن الحاقات، هویت آثار تاریخی را از بین می‌برد، بیان کرد: تغییر کاربری کاروانسرا به زندان، زخم‌های عمیقی را به این اثر تاریخی مظلوم وارد کرده است از سوی دیگر متأسفانه علی‌رغم صدور دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص واگذاری کاروانسرا، هنوز این بنای ارزشمند تاریخی در بند ضوابط اداری است.

دوست محمدی با بیان اینکه بر اساس ضوابط اداری و قانون، فروش بناهای تاریخی در مالکیت دستگاه‌های دولتی به غیر ممنوع است، ابراز داشت: شهرداری در این مدت اقدامات خوبی داشته و با وجود موانعی که در این پروژه وجود دارد، فعالیت‌های مرمتی در بنا مسکوت نمانده و با هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی روند حذف الحاقات و مرمت بنا شروع شده است. از سوی دیگر مشکلات پیش آمده برای انتقال مالکیت بنا به شهرداری، یک مشکل حقوقی دارد که رفع آن در صلاحیت دستگاه‌های ملی است و باید در خارج از استان حل شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان سمنان با هر اتفاقی که زمینه ساز احیا، مرمت و حفاظت بهتر از این کاروانسرای تاریخی شود موافق است، بیان کرد: اگر بنا به شهرداری واگذار شود، میراث فرهنگی با حساسیت بر روند مرمت بنا نظارت خواهد کرد و اگر مالکیت بنا به میراث فرهنگی واگذار شود، بر اساس ضوابط و زیر نظر صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و همانند دیگر بناها، به یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار و فرآیند مرمت و احیا با نظارت میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار