استاندار سمنان گفت: موجودی روان‌آب‌های موجود در استان به میزان قابل توجه ۳۴ درصد کاهش یافته و به دلیل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر، از سطح آب آبرفت‌ها نیز کاسته شده است.
کد خبر: ۹۶۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۰ 09 June 2021

استاندار سمنان: آورد رودخانه‌ها امسال ۳۴ درصد کاهش یافت

به گزارش تابناک سمنان علیرضا آشناگر روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری گفت: مصرف بهینه و تامین کسری آب از منابع خارج استان، راه برون رفت از کم آبی است و برای توسعه صنعت و تامین کسری آب باید از منابع خارج از استان استفاده شود.

وی افزود: خشکسالی ها به صورت طبیعی خیلی از مناطق استان سمنان را تحت تاثیر قرار می دهد و برخی مناطق نیز در وضیعت بحرانی قرار دارند.

استاندار سمنان گفت: در بعضی از شهرستان ها حتی تنش آبی وجود دارد و اقدامات لازم در خصوص تامین آب شرب در حال انجام است اما چالش‌های تامین آب کشاورزی ‌نیازمند تدابیر ویژه است.

آشناگر گفت: طی مکاتبه با معاون اول رئیس جمهوری و ابلاغ این نامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سمنان جزو استان های متاثر از خشکسالی قرار گرفت و برنامه های تنش آبی در استان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه تامین آب از دریای خزر به مراحل خوبی رسیده است گفت: امید است در دولت آینده با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این طرح پیگیری و اجرا شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی صنایع همچون صنعت فولاد به دلیل کم آبی به هیچ عنوان نباید وارد استان شود افزود: مجوز اجرای طرحی مطلوب در این حوزه منوط به استفاده از ظرفیت پسآب شهرستان سمنان شد.

آشناگر گفت: سد فینسک در مهدیشهر، چشمه های قطری در شاهرود و سد کالپوش برای تامین آب شاهرود و میامی، از جمله منابعی در استان سمنان است که باید به درستی استفاده شود.

وی افزود: طرج تامین آب از چشمه های قطری با هزینه ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سال‌های گذشته از طرح‌های بسیار بزرگ است که با مقاومت‌های غیرمنطقی مواجه شد و این موضوع به عنوان مطالبه مردم، حساسیت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

آشناگر با بیان اینکه کشاورزان باید به سمت استفاده از روش‌ها و تجهیزات نوین آبیاری هدایت شوند گفت: همه چاه‌های آب استان دارای کنتور هوشمند است اما نیازمند تزریق منابع آبی است.

استاندار سمنان افزود: برخی از روستاهای شاهرود، میامی و دامغان درگیر کم‌آبی هستند و  باید نسبت به تامین اظطراری منابع اعتباری اقدام شود که با همکاری مجموعه امور منابع آب و آبفا، مشکلی برای مردم به وجود نیاید.

بنا به اعلام شرکت آب منطقه ای سمنان، این استان نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۷ درصد کاهش بارندگی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار