کد خبر: ۹۹۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸ 15 September 2021

 

به گزارش تابناک سمنان “تا انتهای مسیر چیزی باقی نمانده. تنها یک اشتباه، یک ترمز اضافه، یک پیچ نادرست کافی است، تا از رقیب خود عقب بیفتی و قید برنده شدن در مسابقه را به کل بزنی.
به نقشه نگاه می‌کنی! وجود یک میانبر در مسیر، توجهت را به خودش جلب می‌کند. خوشحال و مسرور راه خودت را به سمت آن کج می‌کنی و می‌بینی که با یک جاده‌ی خاکی و پر پیچ و خم مواجه شده‌ای که به جز کندتر کردن سرعت ماشینت، سود دیگری عایدت نخواهد کرد. هرجور شده خود را از آن محل خارج می‌کنی. دیگر فرصت اشتباه نداری.
می‌دانی که باید از تک‌تک امکانات خود به نحو احسنت استفاده کنی. نیتروژن خود را نگه می‌داری برای موقعیت مناسب، چرا که می‌دانی تنها شانسی است که برای برنده شدن در مسابقه برایت باقی مانده.
در مقابلت یک پیچ بزرگ قرار دارد. وقتی از آن رد شدی، با استفاده از ظرفیت کامل و پر شده‌ی نیتروژنت حسابی از هم‌رزمانت جلو می‌افتی و شانس برنده شدن خود را افزایش می‌دهی؛ البته می‌دانی، برنده هم نشدی اشکالی ندارد؛ مسابقات بی‌نظیر نید فور اسپید، حتی پس از چندین و چند مرتبه تکرار مداوم هم، هم‌چنان جذابیت دارند …”

در مقاله‌ی ۱۰ برتر امروز قرار است چندتا از بهترین عناوین سری فوق‌العاده‌ی Need For Speed را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. لازم به ذکر است سعی شده از ذکر عناوین شبیه به هم جلوگیری شود تا جذابیت مطلب به قوت باقی بماند.
به جز موارد این لیست، قطعا نسخه‌های دیگری هم از این سری وجود دارد که از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، ولی به هر حال این لیست بنده است و ممکن است عده‌ای با آن مخالف و عده‌ای هم موافق باشند. در قسمت کامنت می‌توانید ما را از نظرات ارزشمند خودتان راجع این لیست و در کل این سری، مطلع سازید.

Need for Speed Rivals

۱۰_ Need for Speed Rivals

سری نید فور اسپید در نسل هشتم یکی از بدترین دوران خود را سپری کرد و تا حد خیلی زیادی برای طرفداران ناامید کننده ظاهر شده بود. آن افتضاح Payback به کنار، نه ریمسترد Hot Pursuit چنگی به دل می‌زد و نه نید فور اسپید Heat توانست در حد نسخه‌های نسل ششم و هفتمی موفقیت آمیز ظاهر شود‌.
منتها هنوز وضعیت برای نسخه‌ی Rivals بهتر است و حداقل این شایستگی را داشت که به عنوان آخرین رتبه‌ی لیست، پای خودش را به این مقاله باز کند. از همان روزی که فهمیدم بازی با موتور بازی‌سازی Frostbite 3 ساخته می‌شود، خیالم از بابت گرافیک و کیفیت بصری این عنوان راحت شد و البته این حدس و گمان، پر بیراه هم نبود و به نظرم این بازی تا این جای کار، بهترین کیفیت بصری بین کل عناوین سری را دارد، حتی کیفیتی بهتر از Payback و Heat، البته با فرض یکسان بود سخت‌افزار.
این نسخه دو حالت Cop و Racer را شامل می‌شد که با وجود جریان داشتن هردو بخش در یک مپ، ماهیت ماموریت‌های این دو بخش متفاوت بود و به این سبب، بازی از نظر کمیت محتوا، در سطح بسیار خوبی قرار داشت. یکی از ویژگی‌های جالب این عنوان وجود gadgetsهای متعدد برای ماشین‌ها بود که می‌توانستید از آن‌ها در مراحل مختلف استفاده کنید و البته تعدادی از چلنج‌های بخش Speedlists در حالت Racer و Assignments در بخش مربوط به Cop بازی هم به استفاده از همین گجت‌ها اختصاص داده شده بودند و مثلا شما می‌توانستید روی زمین سیم خاردار بیندازید یا با EMP برای چند لحظه ماشین‌های اطراف را stun کنید و از کار بیندازید و … که نکته‌ی جالب و تازه‌ای برای سری محسوب می‌شد.

Need for Speed: The Run

۹_ Need for Speed: The Run

به نظرم آندرریتدترین نسخه‌ی سری همین عنوان The Run باشد چون واقعا یکی از بهترین، جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین عناوین ریسینگی بوده که در کل عمرم تجربه کرده‌ام. از نظر داستانی می‌توان گفت این نسخه، بهترین عنوان بین کل سری است (و البته دروغ چرا، باتوجه به بیش از حد ضعیف بودن بخش داستانی سایر نسخه‌ها، این سخن چندان افتخار بزرگی محسوب نمی‌شود) ولی در هر صورت، بازی کات‌سین‌های نسبتا جذابی داشت و برای اولین و آخرین بار، قسمت‌هایی را شاهد بودیم که کرکتر با پای پیاده باید مسیری را طی می‌کرد و شما در موقعیت‌هایی خاص باید چند دکمه را، در مدت زمان محدود، می‌فشردید تا گیر پلیس و … نیفتید و کرکتر بازی با موفقیت فرار کند. مثل دیگر نسخه‌های سری، بازی ماشین‌های لایسنس شده‌ای را شامل می‌شد ولی برخلاف دیگر نسخه‌ها که همگی در شهرهایی خیالی (و البته با اندک الهاماتی از مناطق و شهرهای واقعی) جریان داشتند، موقعیت و نام مناطق این بازی کاملا برگرفته از مکان‌های واقعی بوده و شما می‌توانید در خیابا‌ن‌های San Francisco تا New York City و Las Vegas و …، به مسابقه علیه دیگر رانندگان بپردازید.
از نظر سیستم رانندگی، بازی یک چیزی بین عناوین کاملا آرکید و کاملا شبیه‌ساز بود و به همین سبب هم بنده خیلی هندلینگ و مسابقات این عنوان را دوست داشتم و بازی یک حالتی با نام rewind هم داشت (چیزی که معمولا در عناوین رانندگی شبیه‌ساز دیده می‌شود) و مثلا اگر جایی تصادف شدیدی می‌کردید و یا اشتباه بزرگی رخ داده بود، می‌توانستید از این حالت استفاده کنید تا بعدا مجبور نشوید آن مرحله را از ابتدا آغاز کنید.

Need for Speed: Most Wanted (2012)

۸_ Need for Speed: Most Wanted (2012)

می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به عنوان شکست‌خورده‌ی Need for Speed Payback وارد بود، چه چیزی بود؟ این‌که قیمت خرید ماشین‌ها در این بازی، به طرز غیرمنطقی‌ای بالا می‌باشد و متاسفانه این مشکل در نسخه‌ی Heat هم به چشم می‌آید.
برخلاف این دو نسخه از سری، ما نسخه‌ی ریبوت Most Wanted را داریم که ماشین‌ها در آن رایگان هستند! و شما تنها کافی است تا چند صباحی در سطح شهر بچرخید تا به تمامی ماشین‌های فوق‌العاده جذاب و متنوع این نسخه دسترسی یابید (به جز البته ماشین‌های مختص باس‌های بازی).
می‌شود گفت این نسخه از موست وانتد، ترکیبی بود از Burnout Paradise و نسخه‌ی اول Most Wanted و البته ترکیب نهایی هم واقعا چیز دوست داشتنی و لذت‌بخشی بود و برخلاف Burnout Paradise که تمام ماشین‌های آن، ساختگی و غیرواقعی بودند، تقریبا تمام ماشین‌های این نسخه، ماشین‌هایی واقعی و لایسنس شده بودند که این مهم خود جذابیت بازی را کلی بالاتر می‌برد.
وقتی باس‌های این بازی را شکست می‌دادید، برای گرفتن ماشین آن‌ها باید مدت زمانی (نسبتا کوتاه) در سطح شهر می‌گشتید تا مثلا ناگهان ماشین باس از جلوی شما رد شود! و شما هم باید با حداکثر توان و نفرت به آن بخت برگشته می‌کوبیدید تا ماشینش را تصاحب کنید! چیزی که عینا در بازی Burnout Paradise برای دریافت ماشین‌ها شاهد بودیم و خب با توجه به یکسان بود سازندگان این دو عنوان، وجود این جور شباهت‌ها چندان دور از ذهن نبود.

Need for Speed: High Stakes

۷_ Need for Speed: High Stakes

اگر نسخه‌های مختلفی از سری نید فور اسپید تجربه کرده باشید، بدون شک می‌دانید که یکی از ویژگی‌های شاخص و جذاب این سری، امکان شخصی‌سازی ماشین‌ها و یا به اصطلاح انگلیسی car body customization می‌باشد و حالا البته کم و کیف این مکانیزم در نسخه‌های مختلف سری متفاوت است، یعنی مثلا ما در نسخه‌های Underground 2 و نسخه‌ی اول Most Wanted که در نسل ششم عرضه شده‌اند، از امکانات فوق‌العاده‌ای برای تغییر اجزای مختلف ماشین برخورداریم و اما در نقطه‌ی مقابل، امکانات شخصی‌سازی بسیار کمتری را در نسخه‌ی دوم و ریبوت Most Wanted که در سال ۲۰۱۲ یعنی در اواخر نسل هفتم عرضه شده بود شاهد بودیم.
منتهای مراتب سرآغاز پیدایش این مکانیسم جذاب را در این سری فوق‌العاده نباید فراموش کنیم. برای اولین بار در نسخه‌ی High Stakes منتشر شده در سال ۱۹۹۹ بود که ما شاهد پیداش این مکانیسم در این سری بودیم و البته رفته رفته هم طی سال‌ها، در نسخه‌های مختلف این ویژگی شخصی‌سازی گسترش یافت و پیشرفت کرد تا به نقطه‌ی اوج خود در نسخه‌های Carbon و Most Wanted اولیه رسید و البته در نسخه‌های بعد از این دو می‌شود گفت در همان سطح ماند و پیشرفت چشمگیری به خود ندید.

Need for Speed: Shift

۶_ Need for Speed: Shift

می‌دانید که سری نید فور اسپید، اساسا یک سری ریسینگ با سبک آرکید است ولی نسخه‌ی شیفت که سیزدهمین عنوان این سری بلند بالا محسوب می‌شود، از نظر سطح واقع‌گرایی و شبیه‌ساز تا حد خیلی خیلی زیادی با دیگر عناوین این سری فرق دارد و البته این نکته‌ی مثبت خیلی خوبی برای این عنوان محسوب می‌شود و دلیل اصلی قرار گرفتن آن در این لیست نیز همین است.
بازی بعد از مدت‌ها در سری، از دوربین اول شخص داخل ماشین هم پشتیبانی می‌کرد و از نظر کیفیت جزئیات هم واقعا عالی عمل کرده بود و حس یک ریسینگ واقعی را به بازی‌باز القا می‌کرد؛ مثلا شما می‌توانستید راننده را موقع عوض کردن دنده یا حرکات و چرخش سرش را موقع نگاه به اطراف حس کنید که واقعا جالب بود.
در کل، سطح جزئیات بازی واقعا دیوانه کننده و به مراتب از دیگر نسخه‌های سری بالاتر بود، مثلا وقتی تصادف می‌کردید، تا لحظاتی صفحه‌ی بازی به کل تار می‌شد و جالب است بدانید در لحظه اصابت ماشین در مواقع تصادف، راننده نفس عمیقی می‌کشید که واقعا در آن زمان جالب و قابل توجه بود.
بازی بخش داستانی نداشت (که توقعی جز این هم نمی‌رفت) و در طول مسابقات شما بایستی با گرفتن یک سری ستاره‌ها، پول دریافت کرده، رتبه‌ی خودتان را در بازی افزایش دهید و مراحل و تیپ‌های ماشین خفن‌تر و قدرتمندتری را باز کنید و به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. بازی در عین حال که از المان‌های آرکید ریسینگ فاصله گرفته بود، ولی باز همچنان ویژگی همیشگی و پای ثابت این سری یعنی نیتروژن را شامل می‌شد و البته استفاده از این مکانیسم، با دیگر عناوین این سری مقداری تفاوت داشت که با توجه به متفاوت‌تر بودن سبک این نسخه، چندان دور از انتظار نبود‌.

Need for Speed Heat

۵_ Need for Speed Heat

اگر نید فور اسپید هیت را در این مقاله قرار می‌دهم، فقط و فقط یک دلیل دارد: ساندترک‌های بی‌نظیر آن! ساندترک‌های بازی در حد ساندترک‌های شاهکار دو نسخه‌ی موست وانتد نبودند ولی با این حال خدا می‌داند چقدر از شنیدن آن‌ها (که اگر اشتباه نکنم عموما به زبان اسپانیایی بودند) لذت بردم و کیف کردم و دوباره خاطرات خوش روزهای قدیم این سری توسط آن‌ها برای من زنده شد. تنها عنوان تماما نسل هشتمی این لیست، همین نسخه می‌باشد که علت آن این است که کلا این سری در نسل هشتم خیلی خیلی افت کرد (مخصوصا با آن افتضاح Payback) ولی خب خداروشکر سازندگان از اشتباهات قبلی خودشان درس گرفتند و در این نسخه تا حدودی آن‌ها را جبران کردند و سعی کردند تا دوباره به ریشه‌های سری بازگردند و در نتیجه ما شاهد عنوان نسبتا خوبی بودیم.
بازی بخش داستانی خیلی جذابی داشت و در ابتدای بازی هم می‌توانستید خودتان شکل ظاهری و جنسیت خودتان را انتخاب کنید و البته به شخصه ترجیح می‌دادم این جور نبود و ما همان کرکتر جذاب حاضر نید فور اسپید Run را با همان شکل و قیافه در این نسخه شاهد بودیم‌.
بازی دو حالت شب و روز داشت و مراحل این دو حالت هم تفاوت داشتند، مسابقات شب غیر قانونی بودند و امکان دستگیری توسط پلیس و ‌… در آن‌ها وجود داشت و با برنده شدن در مسابقات شب می‌توانستید rank خود را بین دیگر رانندگان افزایش دهید و به این ترتیب ماشین‌های بهتر و قوی‌تری برای شما قابل خرید می‌شد. در نقطه‌ی مقابل حالت روز بازی را داشتیم که مسابقاتی نسبتا! قانونی را شامل می‌شد و در آن‌ها می‌توانستید به کسب پول برای خرید ماشین‌ها و دیگر لوازم مورد نیاز برای ارتقای ماشین خود بپردازید.
در کل این نسخه نه یک عنوان بی‌نقص و شاهکار بود و نه یک نسخه‌ی ناامید کننده، ولی رسالت خود را به عنوان یک بازی ریسینگ آرکید تا حد معقولی انجام داده بود و طرفداران این سری می‌توانستند از آن لذت برده و ساعت‌های زیادی سرگرم آن شوند.

Need for Speed III: Hot Pursuit

۴_ Need for Speed III: Hot Pursuit

این نسخه از نید فور اسپید را باید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نسخه‌ها به حساب آورد و ما شاهد بهبود و ارتقای فوق‌العاده زیاد اکثر المان‌های قبلی در این نسخه، که سومین نسخه‌ی اصلی سری محسوب می‌شود بودیم.
مهم‌ترین ویژگی، بهبود قابل توجه Al و یا همان هوش مصنوعی پلیس‌های این بازی بود و پلیس‌ها مهارت‌ها و تاکتیک‌های جدیدی برای مهار بازیکن و همچنین دیگر رقیبان بازیکن در طول مسابقه داشتند. همچنین برای اولین بار در سری شما قادر به بازی کردن در قالب پلیس در این نسخه بودید که جذابیت بازی را دو چندان کرده بود.
جالب است بدانید که بازی حالت split-screen داشت و می‌توانستید به همراه یکی از دوستانتان به تجربه‌ی بازی مشغول شوید.
در سال ۲۰۱۰ یک نسخه‌ی ریبوت با عنوان Need for Speed: Hot Pursuit برای این عنوان عرضه شد و البته در سال ۲۰۲۰، همین نسخه‌ی ریبوت، خودش ریمسترد شد و البته چندان موفق ظاهر نشد ولی همان نسخه‌ی ریبوت اصلی که در سال ۲۰۱۰ عرضه شده بود، خودش یکی از بهترین نسخه‌های سری محسوب می‌شد و باز هم امکان بازی در هر دو نقش Racer و Cop را به شکلی عالی شامل می‌شد.

Need For Speed: Carbon

۳_ Need For Speed: Carbon

طرفداران قدیمی نید فور اسپید، عموما با یکی از این سه نسخه، وارد این سری جذاب شده‌اند: Carbon، Most Wanted و یا Underground و این سه نسخه در کشور عزیز خودمان هم بسیار پرطرفدار هستند و گیمرهای زیادی چه در کنسول PS2 و چه از طریق PC، به پای تجربه‌ی این عناوین فوق‌العاده نشسته‌اند.
نید فور اسپید کربن، از نظر کلی چندان المان جدیدی به این سری اضافه نکرد و عموما تشکیل شده بود از همان ویژگی‌های پیشین سری که در نسخه‌های قبلی مثل موست وانتد و آندرگرند وجود داشتند؛ با این وجود همچنان این عنوان یک بازی ریسینگ آرکید فوق‌العاده جذاب بود و راستش را بخواهید حتی همین حالا از نظر گیم‌پلی می‌تواند از عناوین نسل هشتمی نید فور اسپید هم جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.
از نظر کیفیت مراحل و طراحی باس‌ها و هیجان و …، نسخه‌ی کربن به پای موست وانتد اولیه نمی‌رسید و البته این ابدا دلیل بر جذاب بودن و لذت‌بخش بودن نسخه‌ی کربن نیست و صرفا از نظر وجه مقایسه‌ای خدمت شما عزیزان عرض کردم. در کل نسخه‌ی Carbon را باید عنوان جذاب و لذت‌بخشی در این سری دانست که با شایستگی تمام، جایگاه سوم این لیست را به دست می‌آورد.

Need for Speed: Underground 2

۲_ Need for Speed: Underground 2

این نسخه، که هشتمین عنوان از این سری فوق‌العاده محسوب می‌شود، ادامه‌ای مستقیم بود برای نسخه‌ی قبلی خود یعنی Need for Speed: Underground. همان طور که احتمالا می‌دانید، نسخه‌ی اول Underground، اولین نید فور اسپیدی بود که داستان را (کاری به کیفیتش نداریم!) شامل می‌شد و وجود این بخش را برای اولین بار به سری اضافه کرده بود.
بسیاری از المان‌های قدرتمند نسخه‌های بعدی یعنی Carbon و Most Wanted که به نقاط قوت‌ آن‌ها بدل گشتند، همگی از همین عنوان Need for Speed: Underground 2 منشا گرفته بودند و می‌توان این نسخه را نقطه‌ی عطف و فراز این سری جذاب در نظر گرفت.
جالب است بدانید یکی از ماشین‌های این نسخه، پژو ۲۰۶ بود و احتمالا تنها ماشین مشترک بین زندگی واقعی من و کل ماشین‌های این سری باشد! به هر حال در آن زمان دیدن پژو ۲۰۶ در بازی برای من بسیار جذاب بود که می‌توانستم ماشینی که در خیابان‌های خودمان می‌بینیم را در یک بازی ویدیویی سوار بشوم! البته این فارغ از صدها مادی است که برای Grand Theft Auto: San Andreas عرضه شده که انواع اقسام پژو‌ها و پرایدها و پیکان‌ها و … را شامل می‌شوند! اما پژو ۲۰۶ در نسخه‌ی اوریجینال و اصلی Need for Speed: Underground 2 وجود داشت.
همچنین در بازی می‌توانستید لامپ‌های SUV که اگر اشتباه نکنم در فارسی به آن‌ها لامپ‌های نئونی می‌گویند را در زیر ماشین خود متصل سازید که منظره‌ی زیبایی در شب هنگام بازی پدید می‌آورد.

Need for Speed: Most Wanted

۱_ Need for Speed: Most Wanted

در این‌که دو شماره‌ی قبلی این لیست یعنی نسخه‌های Carbon و Underground 2 هر دو عناوینی عالی و فراموش نشدنی بودند شکی نیست، ولی احتمالا اکثر شما عزیزان با بنده موافق باشید که جایگاه بهترین نسخه‌ی کل این سری، تنها و تنها سزاوار و شایسته‌ی همین نسخه اول Most Wanted است و این بازی جا پای خودش را به عنوان نه تنها بهترین عنوان از این سری (که سر جمع ۲۴ نسخه دارد) محکم ساخت، بلکه به یکی از بهترین و کامل‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های ریسینگ آرکید کل دوران صنعت گیم مبدل گشت.
ماشین‌های واقعی و لایسنس شده می‌خواهید؟ در این نسخه وجود دارد؛ باس‌های جذاب و متنوع و هیجان انگیز می‌خواهید؟ به بهترین شکل وجود دارد؛ دوست دارید بر روی ماشین خودتان شخصی‌سازی انجام دهید؟ به کامل‌ترین حالت ممکن در اختیارتان قرار خواهد گرفت، و در آخر ساندترک‌هایی بی‌نظیر و فوق‌العاده را خواستار هستید؟ مطمئن باشید که راضی خواهید شد.
یکی از نقاط ضعف بسیار بزرگ نسخه‌ی Heat این بود که اگر توسط پلیس شناسایی می‌شدید، دیگر محال بود دست از سرتان بردارند و شما رسما هیچ راه فراری از دست آن‌ها برایتان وجود نداشت ولی در این نسخه، هرچقدر هم پلیس‌ها زیاد و قدرتمند باشند، بازی راه‌هایی را برای نجات شما از مخمصه فراهم آورده بود که به شخصه این مورد را بسیار ارزشمند تلقی می‌کنم و تازه وقتی عنوان Heat را تجربه کردم، به جایگاه و هوشمندی حقیقی این مکانیسم‌های موجود برای فرار از دست پلیس پی بردم.
سبک ریسینگ یکی از سبک‌های مورد علاقه بنده است ولی تا به امروز هیچ عنوانی نتوانسته به اندازه‌ی همین موست وانتد من را به خودش جلب کند و فکر می‌کنم ۱۳_۱۴ سال پیش بود که این عنوان را نصب کردم، تا ده روز و شاید هم بیشتر هیچ عنوان دیگری در هیچ سبک دیگری نمی‌توانست من را سرگرم سازد و آن روزها (که البته دغدغه‌ای هم مثل حالا نداشتیم!) بی‌وقفه این عنوان را تجربه کردم و چندتا از فراموش‌نشدنی‌ترین لحظات عمرم در هنگام تجربه‌ی این بازی رقم خوردند. مطمئن هستم اگر شما هم در آن زمان این بازی شاهکار را تجربه کرده باشید، نظراتی مشابه بنده دارید.

  • سخن آخر:

مقاله‌ی امروز با معرفی ده عنوان از نسخه‌های جذاب‌تر و متفاوت‌تر این سری که سر جمع ۲۴ نسخه‌ی اصلی دارد، به پایان رسید. بنده شخصا عنوان‌های Undercover و Hot Pursuit (نسخه‌ی اصلی‌اش و نه ریمسترد ضعیف آن) را هم خیلی دوست داشتم و این دو هم قطعا شایستگی قرار گیری در لیست را داشتند، مخصوصا عنوان Hot Pursuit. ولی خب به هر حال تعداد محدودیت دارد.
خیلی خوشحال می‌شوم نظر شما کاربران را هم راجع این لیست و در کل این سری بشنوم. پنج عنوان برتر خودتان از این سری را در بخش نظرات به ما بگویید و همچنین بگویید این سری را اولین بار با کدام نسخه‌ی آن آغاز کرده‌اید.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: گیمفا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار