فرماندار شهرستان شاهرود گفت : خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی، با وجود امکانات فراوان در حوزه کشاورزی، باغداری و دامداری، موجب کاهش رونق این بخش ها شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۹۷۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ 07 July 2021

فرماندار شاهرود: خشکسالی مهم‌ترین آسیب تهدیدکننده شهرستان است

 

به گزارش تابناک سمنان ابوطالب جلالی روز چهارشنبه در آیینی که به مناسبت روز دهیاری ها با حضور معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در بسطام برگزار شد، افزود : این شهرستان از موقعیت ویژه ارتباطی شمال - جنوب و غرب- شرق برخوردار است و ظرفیت قابل اعتنایی در کشور دارد.

وی افزود : همجواری با جنگل و کویر ، معادن فراوان ،فرصت گردشگری زیاد، فرودگاه بین المللی ، جاده سراسری تهران - مشهد و راه آهن از دیگر مزایای این شهرستان است. 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات منطقه کم آبی و خشکسالی  است که کشاورزی ، دامداری و باغداری را تحت تاثیر قرار داده  و اجازه توسعه بیشتر  این منطقه را نمی دهد.

معاون استاندار سمنان ادامه داد : علاوه براین ها ، حوادث طبیعی متعدد مانند سرمازدگی هم بر زندگی باغداران و کشاورزان تاثیر منفی می گذارد.

جلالی به اختلاف دمایی بسیار زیاد  مناطق مختلف این شهرستان هم اشاره کرد و گفت : اختلاف ۶۵ درجه ای دما در نقاط گوناگون امتیاز ویژه ای به این شهرستان می دهد تا بتواند میوه های مختلف را برای تازه‌خوری مردم کشور فراهم کند.

آسیب جدی خشکسالی و سرمازدگی به تولیدات کشاورزی شاهرود 

فرماندار شاهرود، خسکشالی و کاهش آب های زیرزمینی را از دیگر مشکلات بخش کشاورزی خواند و گفت: تا پیش از این هر سال در شاهرود حدود ۶ هزار تن گندم و جو تولید می شد ، اما این امر موجب شده تولید این محصولات به چهار هزار تن کاهش یابد.

وی گفت : این شهرستان ۶ هزار هکتار باغ زردآلو دارد که اقتصاد ۲ هزار خانوار به آن وابسته است ، اما سرمازدگی در چند سال گذشته خسارت زیادی به آن ها وارد کرد.

وی پراکندگی جغرافیایی بسیار زیاد این شهرستان را یکی دیگر از مشکلات خواند و گفت: شاهرود دارای سه بخش ، ۶ شهر، ۷ دهستان و ۱۲۰ روستاست ، که ۸۱ روستا  به خاطر نداشتن شرایط لازم فاقد دهیاری است.

جلالی گفت : روستاهای بخش بسطام به خاطر تراکم بهتر از شرایط مناسب‌تری برخوردار هستند ، اما در بخش مرکزی و بیارجمند این گونه نیست.

وی ادامه داد : پراکندگی بسیار زیاد و کمی جمعیت در روستاهای بخش مرکزی و بیارجمند موجب شده هنوز برخی روستاها از راه ، اینترنت و از دیگر امتیازها محروم باشند.

وی کل اعتبار روستاهای این شهرستان را در سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان اعلام نمود و گفت : از این مبلغ حدود ۲.۵ میلیارد تومان به روستاهای فاقد دهیاری اختصاص داشت. 

فرماندار شاهرود گفت : برخی روستاها ماشین حمل زباله ندارند ، بنابر این ضرورت دارد توجه ویژه به این منطقه بشود.

شهرستان شاهرود با ۵۲ هزار کیلومتر مربع و ۲۲۰ هزار نفر جمعیت جزو شهرستان های وسیع کشور محسوب می شود.

علی قربانی معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور امروز به مناسبت روز دهیاری ها به شاهرود سفر کرد و بازدید از چند طرح را در برنامه دارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار