مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ٣٠ میلیارد تومان برای ١٠ هزار هکتار نهالکاری در استان سمنان طی سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری مصوب شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 06 November 2021

٣٠ میلیارد تومان در سفر رییس جمهوری برای تاغ‌کاری در سمنان مصوب شد

به گزارش تابناک سمنان جعفر مرادی حقیقی  با بیان این که در حال حاضر ۴۰۰هکتار از عرصه های بیابانی سمنان تاغ کاری شده است که ارزش بالایی دارد، گفت: در سفر هفته گذشته رئیس جمهوری و وزیر کشور  تاغ‌کاری در سطح ۱۰ هزار هکتار با پیش بینی ۳۰ میلیارد تومان تصویب شد که امیدواریم در بازه زمانی ۲ ساله با تخصیص کامل این طرح عملیاتی شود.

وی مهمترین خاصیت درختچه های تاغ را تثبیت شن های روان و جلوگیری از جابه‌جایی کانون های  بحرانی گرد و غبار و ریزگردها دانست و  بیان داشت: مقوله قاچاق این درختچه ها نیز در استان مطرح است که امیدواریم همه مردم در حفظ و حراست از این درختچه ها همانند گذشته همکاری لازم را داشته باشند.

بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، بیش از ۴٠٠ هزار هکتار از اراضی این استان طی چند دهه گذشته تاغ کاری شد، ولی بخشی زیادی از تاغ های کاشته شده توسط قاچاقچیان بریده و برای تبدیل کردن به زغال به استان های همجوار از جمله تهران و مازندران انتقال می یابد.

نهال تاغ برای تبدیل شدن به درختچه، هفت سال زمان نیاز دارد ولی به گفته مسئولان استان سمنان، قاچاقچیان و افراد سودجو حتی پیش از این زمان درختچه ها را بریده و قاچاق می کنند.

بنا بر آمار موجود، در مجموع سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلوگرم چوب از تاغزارها و عرصه بیابانی کشور قاچاق می شود.

اعتبارات محرومیت‌زدایی برای آبخیزداری استفاده شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان این که سه شهرستان استان از امتیاز طرح آبخیزداری با هدف محرومیت‌زدایی بی‌بهره است، از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا از فرصت قانونی اخذ اعتبار از ردیف محرومیت‌زدایی استفاده کند.  

مرادی حقیقی به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در سمنان برای جلوگیری از سیلاب و روان شدن گرد و خاک اشاره کرد و افزود: آبخیزداری در واقع فرصت  توسعه روستایی و زدودن فقر و محرومیت است ، چرا که اقتصاد کشاورزی روستا به آب وابسته است و عملیات آبخیزداری همان بهره وری از بارندگی ها است.

وی با توضیح این نکته که دولت جهادی سیزدهم می تواند با توجه ویژه به آبخیزداری در مناطق مختلف کشور به ویژه استان سمنان به کمک اقتصاد روستاها بیاید ، بیان داشت: همواره کمبود آب شرب ، کشاورزی و صنعت مساله محوری همه برنامه های استان سمنان است و آبخیزداری فرصت مناسبی است تا بتوان از حداقل بارندگی سالانه بیشترین بهره برداری را داشت. 

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان بیان داشت: آبخیزداری سبب افزایش تغذیه آب های زیرزمینی به ویژه قنات‌ها می شود و این یعنی کشاورزان می توانند کشاورزی با برنامه بلندمدت داشته باشند.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان ، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار