رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سهم محصولات دانش‌بنیان و های‌تک از صادرات ایران را یک تا 1.5 درصد ارزیابی کرد و گفت: اگر دولت به نظرات کارشناسانه اتاق و فعالان اقتصادی توجه کند با توجه به عضویت ایران در دو تشکل مهم اوراسیا و شانگهای می‌تواند در صادرات ایران یک جهش ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵ 30 October 2021

سهم 1.5درصدی محصولات دانش‌بنیان و هایتک از صادرات/اقتصاد بیمار با کار اورژانسی درمان نمی‌شود

 

به گزارش تابناک سمنان غلام‌حسین شافعی در حاشیه دیدار با امام جمعه سمنان  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دولت اعلام کرده برای افزایش سهم محصولات دانش‌بنیان و های‌تک از صادرات، برنامه‌ریزی کرده که امیدواریم این برنامه‌ها عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور در مجموع حال و روز خوشی ندارد افزود: متاسفانه محدودیت‌های ایجاد شده از سال 97 به این سو سبب شد که صادرات غیرنفتی ایران به شدت کاهش بیابد. البته در دولت جدید، معاونت اقتصادی رئیس جمهور، تصمیمات جدیدی اتخاذ و اعلام کرده که امید می‌رود که گشایش‌های خوبی در این بخش ایجاد کند.

شافعی با اشاره به اثرات این تصمیمات گفت: سازمان گمرک نیز اخیرا اعلام کرد که میزان صادرات ایران هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش با افزایش روبرو شده که امید می‌رود که روند تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع صادرات کشورمان صادرات باارزشی نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش اعظم صادرات ما شامل مواد خام است که ارزش‌افزوده چندانی برای کشور به همراه ندارد و سهم محصولات دانش‌بنیان و های‌تک از کالاهای صادر شده ما بین یک تا یک‌و نیم درصد است که رقم قابل توجهی نیست.

این فعال اقتصادی با اشاره به عزم دولت برای افزایش صادرات کشور گفت: عضویت ایران در شانگهای که اخیرا پذیرفته شد در کنار عضویت در "اوراسیا" و...می‌تواند به بهبود صادرات ما کمک کند. در واقع عضویت در این دو اتحادیه در کنار سیاست‌های دولت در حوزه توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه، دریچه تازه‌ای به روی صادرات غیرنفتی ایران باز کرده است.

"حرف" از حمایت تولید هست اما "عمل"حمایت از تولید نیست!

وی اظهار امیدواری کرد: دولتمردان با توجه به نظرات کارشناسانه بخش خصوصی و اتاق ایران در این بخش، بتواند به ایجاد جهش در صادرات کشور کمک کند.
شافعی با اشاره به تاکیدات مداوم رهبری انقلاب در خصوص اقتصاد گفت: متاسفانه علی رغم این تاکیدات، اتفاقی جدی در این بخش نیفتاده است. در حقیقت حرف از حمایت تولید همواره وجود دارد اما "عمل"حمایت از تولید، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت جدید مدعی جدی بودن در حمایت از تولید است اظهار کرد: امید می رود که گفتار و کردار دولت جدید در این بخش تناسب داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص راه‌های برون‌رفت از این تنگناهای اقتصادی، ارائه مشاوره به هر سه قوه را وظیفه قانونی اتاق ایران دانست و گفت: در کار اقتصادی، کار وصله –پنبه‌ای و کوتاه‌مدت نتیجه نمی‌دهد و لذا ما نیازمند تغییر در ساختارهای اقتصادی کشور هستیم.

سیستم قاعده‌گذاری در اقتصاد ما با مشکل روبرو است

وی با اذعان به اینکه سیستم قاعده‌گذاری در اقتصاد در کشور ما با مشکل روبرو است ادامه داد: اگر می‌خ.واهیم به صورت پایدار در جامعه رفاه عمومی و اشتغال ایجاد و معیشت مردم را حل کنیم هیچ راهی جز توسعه اقتصادی پیش روی ما نیست.

شافعی همچنین در دیدار با امام جمعه سمنان با بیان اینکه مردم رابطه متفاوتی با ائمه جمعه دارند افزود: بالا بودن آستانه تحمل ائمه‌جمعه سبب شده که بخش زیادی از مردم از طریق امامان جمعه دردهای خود را انتقال دهند لذا نقش روحانیت و ائمه جمعه در هدایت مردم، نقش بی‌بدیلی است.

وی نقش ائمه جمعه را در حل و انتقال مشکلات تعیین‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم دغدغه عموم مردم و هم دغدغه اصلی مسوولان، بحث معیشت مردم است.

وی با اشاره به مشکلات عدیده مردم در حوزه اقتصادی افزود: متاسفانه محدودیت های بین‌المللی و تورم افسارگسیخته از یک سو و خشکسالی‌های مداوم و بروز برخی بحران‌ها نظیر کرونا و...از سوی دیگر سبب شده که مردم و دولت با مشکلات جدی روبرو باشند.

اقتصاد بیمار را با کار اورژانسی نمی توان درمان کرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تنها راه رفع مشکلات اقتصادی را توسعه اقتصادی دانست و گفت: هر راه‌حل دیگری از سوی دولت و حاکمیت اتخاذ شود، چیزی جز یک مسکن موقت نخواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم ایران مردم بسیار نجیبی هستند افزود: رهبری معظم انقلاب در همه این سال‌ها بر لزوم مردمی کردن اقتصاد تاکید فرمودند لذا انتظار می رود که از بخش خصوصی به طور کامل حمایت شود.

شافعی حضور رئیس جمهور در اتاق ایران و بازار تهران در روزهای آغازین رییس جمهوری را یک پیام نمادین و نشانه خوب دانست و گفت: بی‌تردید اقتصاد را با کار اورژانسی نمی توان حل کرد بلکه این بیمار رنجور نیازمند عمل جراحی است. متاسفانه دولت های متعدد در سال های گذشته آمده اند و شعارهایی برای درمان این بیماری داده اند اما این حرف ها در حد همان شعار باقی مانده است که امید می رود دولت جدید این مهم را در عمل محقق کند و اتاق ایران نیز بر حسب وظیفه ذاتی‌اش آماده مشاوره به مسوولان سه قوه در حوزه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه اتاق ایران به دور از مسائل سیاسی به همه دولت ها و قوا مشاوه داده و همکاری می کند افزود: کشور ما دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در حوزه اقتصادی ندارد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار