درس‌هایی از اجلاس جهانی فوتبال؛ خلاصه رویداد امسال
اخیراً باوری عمومی ترویج یافته که فوتبال در حال منسوخ شدن است و گروه‌های سنی جوان‌تر آنرا «خسته‌کننده» تلقی می‌کنند؛این تاچه حد درست است؟
کد خبر: ۱۰۱۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸ 22 November 2021

به گزارش تابناک سمنان تبعات بیماری کووید گردهم آوردن مردم را از نقاط مختلف جهان و میزبانی رویدادهای همگانی را دشوارتر از همیشه کرده است. این موضوع به خصوص در مورد بازی زیبای فوتبال بیشتر محسوس است که همواره فعالیت بین‌المللی آن و تعاملی که بین مردم نقاط مختلف جهان برقرار می‌کند زبانزد بوده است. با این حال، امسال بسیاری از نخبگان صنعت فوتبال توانستند گردهم آیند و در مورد موضوعات روز این ورزش در اجلاس جهانی فوتبال به بحث و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند. 

 


اجلاس جهانی فوتبال چیست؟
اجلاس جهانی فوتبال که به عنوان رویدادی سالانه به میزبانی شهر مادرید راه‌اندازی شده و تکامل یافته است و در قالب سلسله رویدادها در سراسر جهان، هم به صورت حضوری و هم مجازی برگزار می‌شود. رویداد امسال در روزهای بیست و دوم و بیست و سوم سپتامبر 2021 در ورزشگاه «واندا متروپولیتانو»  باشگاه آتلتیکو مادرید واقع در شهر مادرید برگزار شد. در این اجلاس عمدتاً متخصصان صنعت فوتبال گردهم آمده و در فعالیت‌های متنوعی از جمله استماع سخنران‌های منتخب، حضور در رویدادهای شبکه‌ای یا بازدید از آخرین ایده‌ها و برندهای عرضه شده مشارکت می‌کنند.  

 


چه کسانی در اجلاس جهانی فوتبال شرکت می‌کنند؟
از زمان برگزاری نخستین دوره این اجلاس در اکتبر 2016 تا کنون، بیش از 18 هزار شرکت کننده و 1،020 سخنران در این رویداد حضور یافته‌اند. شرکت‌کنندگان شامل شرکت‌کنندگان عمومی که باید بلیت بخرند، نمایندگان رسانه‌ها که می‌توانند درخواست حضور ارائه دهند و سخنرانان که نمادهای صنعت فوتبال به شمار می‌آیند و نظرات ویژه در مورد موضوعات مرتبط ارائه می‌کنند هستند. برخی از سخنرانان برجسته در رویدادهای قبلی این اجلاس شامل «رونالدو نازاریو» ، «خوان ماتا»  و «آندریا آگنلی»  در کنار سایر شخصیت‌های برجسته بودند. در اجلاس امسال سخنرانان را اسطوره‌هایی همچون «ساموئل اتوئو» ، «فرناندو هی‌یرو»  و «خاویر تباس»  تشکیل می‌دادند. 

 


مباحث مطرح شده توسط سخنرانان در اجلاس امسال چه بود؟
سخنرانان در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مطرح در فوتبال دنیا به اظهارنظر پرداختند که طبیعتاً تاکید بیشتری روی تاثیرات همه‌گیری کووید وجود داشت. برخی از این موضوعات شامل برنامه بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری، افزایش اتکا به رسانه‌های دیجیتال در دنیای امروزی، فشردگی برنامه مسابقات و اثرات آن روی بازیکنان و سرمایه‌گذاری خارجی از طریق تغییرات ایجاد شده در مالکیت باشگاه‌های اروپایی بود. اینها تنها برخی از موضوعاتی بودند که در جریان اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و با وجود اینکه موضوعات بی‌شماری برای بررسی و بحث وجود دارد که من تنها سه موضوع را جهت بررسی برجسته کرده‌ام.

 


اسطوره‌های ورزش فوتبال: نگاه به آینده
با حضور «ساموئل اتوئو»، «فرناندو هی‌یرو»، «فرناندو سانز»  و «پردراگ میاتوویچ» 
محور این بحث مسیرهای ایده‌آلی بود که فوتبال برای شکوفایی باید آنها را در آینده طی کند. اول از همه و در پی اختلاف نظر تاریخی میان اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و باشگاه‌های اروپایی در موضوع سوپر لیگ، این پرسش بزرگ بوجود آمده که فوتبال واقعاً متعلق به کیست؟ «فرناندو هی‌یرو» به این نکته اشاره می‌کند که فوتبال متعلق به هیچ نهادی نیست، نه یوفا و نه باشگاه‌های اروپایی بلکه متعلق به مردم است، متعلق به جامعه و مهم‌تر از همه متعلق به جوانانی که آرزوی پیشرفت این ورزش را دارند. 
نکته دوم کاملاً مرتبط با این بحث، ایمنی و محافظت از بازیکان بود. «ساموئل اتوئو» این نگرانی را ابراز کرد که با تداوم رشد اقتصادی صنعت فوتبال، تصمیم‌سازان بیشتر و بیشتر روی پتانسیل افزایش درآمد متمرکز شدند در حالیکه منافع بازیکنان را لحاظ نکردند. «اتوئو» به انتقاد از برنامه فشرده بازی‌ها در حال حاضر پرداخت و از احتمال افزایش مصدومیت‌ها و صدمه به سلامت بازیکنان به دلیل تغییر برنامه‌ها سخن گفت. هم‌اکنون «ساموئل اتوئو» بنیاد اتوئو برای دفاع از حقوق جوانان، بنیاد  The Samuel Eto'o Foundation را در سال 2006 برای افزایش آگاهی در مورد مسائل و مشکلات مربوط به جوانان در قاره آفریقا تأسیس کرده است. این بنیاد که عمدتاً در غرب آفریقا فعالیت می‌کند، حفاظت از جوانان را از طریق ارائه کمک‌های اضطراری، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، و طرح‌های مشارکت اجتماعی و ورزشی در اولویت قرار داده است و جوانان را برای تصور داشتن آینده‌ای روشن‌تر برای خود و جوامعشان از طریق ورزش آماده می‌کند. این بنیاد شامل یک آکادمی فوتبال است که 18 فوتبالیست حرفه ای تربیت کرده که 9 نفر از آنها در تیم ملی بزرگسالان کامرون بازی می‌کنند و هم چنین دروازه بانی که توسط فیفا به عنوان پنجمین دروازه بان برتر جهان و بهترین دروازه بان آفریقا طی دو سال گذشته معرفی شده است. «ساموئل اتوئو» برای مدیریت بهتر و دست یافتن به اهداف خود پس از پایان دوران فوتبال حرفه‌ای به عنوان یک بازیکن شاخص و ستاره فوتبال جهان در رشته تحصیلیMBA   دانشگاه هاروارد ادامه تحصیل می‌دهد.
و سرانجام، یکی از نکات اصلی دیگر این بحث علاقه‌مندی جوانان و نسل آینده به تماشای مسابقات فوتبال بود. اخیراً باوری عمومی ترویج یافته که فوتبال در حال منسوخ شدن است و گروه‌های سنی جوان‌تر آنرا «خسته‌کننده» تلقی می‌کنند. با این حال، «هی‌یرو» این نظریه را رد کرده و معتقد است که نسل جوان‌تر هنوز هم فعالانه علاقه‌مند به فوتبال است و تنها چنین احساسی را نسبت به سایر رسانه‌ها، به خصوص رسانه‌های دیجیتال دارند که با رشد خود تبدیل به قطب اصلی رقیب با فوتبال در این نسل شده‌اند.

 

 

 

وارد بازی شوید: مقصد بعدی اسپانسرشیپ ورزشی کجاست؟
با حضور «آدولفو بارا» ، «ریکاردو فورت» ، «استفانو دآنا»  و «گرگوری کری» 
این بحث روی تکامل تبلیغات و اسپانسرشیپ در دنیای فوتبال متمرکز بود، از تبلیغات هدفمند در ورزشگاه‌ها گرفته تا بازیکنان که به عنوان سفیران حقیقی برندها فعالیت می‌کنند. نخستین نکته این بحث راجع به اهمیت هدف در تبلیغات بود. به منظور دستیابی به هر نوع مشارکت قابل توجه مخاطبان و بازگشت سرمایه، تبلیغ‌کنندگان باید روی روایت یک داستان و همچنین نمایش ماهیت اصلی محصول خود و آنچه که می‌فروشند تمرکز کنند. «گرگوری کری» مدیر عامل «گلدمن سَکس» یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌ها و موسسات مالی جهان است و کارشناس برجسته امور مالی فوتبال که بیش از 30 سال در زمینه سرمایه‌گذاری ساخت استادیوم‌های فوتبال و تأمین مالی پروژه‌های ورزشی و متخصص در زمینه امور زیرساخت پروژه‌های ورزشی است و تاکنون بیش از 140 میلیارد دلار در زمینه تأمین مالی پروژه‌های ورزشی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است. او فارغ التحصیل کالج هاروارد است که در زمینه ساختار اعتباری مربوط به بدهی‌های بلندمدت باشگاه‌های ورزشی و ساخت استادیوم‌ها دارای تخصص ویژه می‌باشد. 
 با اظهار نظر در مورد تکامل کلی اسپانسرشیپ و روندهای در حال رشد این حوزه بحث را گسترش داد. نخستین استفاده‌کنندگان از پدیده اسپانسرشیپ در ورزش کسب و کارهای اینترنتی بودند اما پس از رکود اقتصادی بزرگ، شرکت‌های فناوری مالی یا فین‌تک‌ها جای آنها را گرفتند. «کری» مجدداً روی اهمیت اسپانسرشیپ تاکید کرد و گفت که باشگاه‌ها قادر به ادامه حیات بدون آن نیستند و بدون برندینگ و اسپانسرهای مناسب قادر به حداکثری کردن درآمد و ارزش خود نخواهند بود. 
در نهایت، نکته مهمی که به آن اشاره شد ماهیت متقابل روابط اسپانسر و باشگاه بود. با آنکه بسیاری بر این باورند که در این روابط این اسپانسر است که برندش تقویت می‌شود اما عکس این موضوع نیز اغلب صادق است. «بارا» گفت زمانی که باشگاه با اسپانسرهایی در مقیاس مثلاً شرکت کوکاکولا یا ویزا کار می‌کند، برند باشگاه نیز مانند برند اسپانسر تقویت می‌گردد و از طریق اکوسیستم اجتماعی اسپانسر برایش تبلیغ خواهد شد. به همین دلیل بسیار مهم است که باشگاه‌ها به این روابط به عنوان شراکت نگاه کنند و شریک مناسب برای خود بیابند. 

 

 

 

چشم‌انداز جهانی: چه سرنوشتی در انتظار ورزش‌های بین‌المللی و مدیریت آنها خواهد بود
با حضور: «اورنلا دزیره بلیا» ، «ایوان آلونسو» ، «جردن گاردنر»  و «خوزه ماریا کروز» 
بحث حول محور مدیریت‌ها و سازمان‌های اصلی فوتبالی و تاثیر تصمیمات آنها بر شکل‌گیری فوتبال در حال حاضر و آینده بود. نخستین نکته بحث در مورد سیستم نقل و انتقالات و برخی از نگرانی‌های مطرح شده در مورد آن بود. «اورنلا دزیره بلیا» به عنوان نماینده فیفا اقدام به تشریح تغییراتی کرد که فیفا قصد اعمال آنها را با هدف بهبود این سیستم و ایجاد صرفاً چارچوب‌های نظارتی دارد. او گفت که نیاز به افزایش شفافیت در نقل و انتقالات احساس می‌شد چون مبالغ هنگفتی به مدیران برنامه و اشخاص ثالت تعلق می‌گرفت که ممکن است آنها این مبالغ را به حساب‌های بانکی غیرشفاف که مالکیت ظاهری به آنها تعلق ندارد انتقال دهند. طی 10 سال اخیر 3.5 میلیارد دلار کمیسیون ناشی از نقل و انتقالات به مدیران برنامه‌ها تعلق گرفته است و فیفا قصد دارد با هدف ایجاد بازار پایدارتر پول اضافی در حال گردش را در این سیستم حذف کند. 
آینده مالکیت در فوتبال، «جردن گاردنر» پیش‌بینی کرد که در سال‌های پیش‌رو سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری در فوتبال اروپا صورت می‌گیرد. «گاردنر» می‌گوید که سرمایه‌گذاران آمریکایی باشگاه‌های اروپایی کوچکتر را دارای پانسیل می‌بینند به همین دلیل قصد حرفه‌‌ای کردن آنها و تبدیل‌ کردنشان را به نهادهای درآمدزا دارند. با این حال، وی به خطراتی که ممکن است سرمایه‌گذاران آمریکایی با آنها مواجه شوند اشاره می‌کند که این خطرات به دلیل تخصص نداشتن آنها در این حوزه و همچنین تفاوت عمده میان فوتبال اروپا و ورزش‌های آمریکایی است. چالش‌های احتمالی فوتبال در آینده که «خوزه ماریا کروز» به دو نکته اصلی اشاره کرد نیز جالب توجه است. نخست، نگرانی در مورد تداوم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، نه به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی بلکه اگر نسل جوان‌تر کماکان تماشای مسابقات فوتبال را از طریق روش‌های جایگزین جدید و نوظهور ادامه دهند. دوم، نگرانی در مورد کاهش تعداد ببیندگان به طور کلی بر اثر افزایش رشد سایر رشته‌های ورزشی و تداوم توسعه گونه‌های مختلف صنعت سرگرمی، «کروز» گفت که چالش اصلی در نهایت حل کردن این مشکلات بدون ایجاد تغییر در خود بازی فوتبال است.

 

 

 

نتیجه‌گیری
امسال، موارد بسیار مهمی در اجلاس جهانی فوتبال به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و با آنکه در ظاهر فوتبال در حال عبور از برخی از موانع همه‌گیری است اما احتمالاً در آینده با موانع دیگری مواجه خواهد شد. با توجه به تغییر دائمی و پویایی صنعت فوتبال، هیچ تضمینی نیست که فوتبالی که امروز بازی می‌شود شبیه به فوتبالی باشد که فردا بازی خواهد شد. روند تکاملی گفتگوها در اجلاس جهانی فوتبال در سال آینده و تغییر دیدگاه‌ها نسبت به موضوعات مشخص جالب خواهد بود. با این حال، تنها نکته‌ای که تماشاگران فوتبال می‌توانند نسبت به آن اطمینان خاطر داشته باشند این است
 که این بازی زیبا به هر شکل و در هر شرایطی، مادامی که انجام شود همواره زیبایی خود را حفظ خواهد کرد و برای ما لذت‌بخش خواهد بود.  

به قلم: پارسا رهبرParsa Rahbar

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار