معاون عمرانی استاندار سمنان کاهش گرد و غبار در ابرپروژه حرم‌ تا حرم و بخصوص در قطعه قم - گرمسار را نتیجه دو طرح اجراشده در حوزه بیابان‌زدایی و مقابله بیولوژیک با پیشروی کویر ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹ 16 June 2024

به گزارش تابناک سمنان، محمد حمیدی امروز (۲۷ خرداد ماه) همزمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، در حاشیه بازدید از طرح‌های بیابان‌زایی گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با اجرایی شدن دو طرح در این محور، موفق به مهار گرد و غبار در آزادراه حرم تا حرم و متعاقب آن، کاهش تصادف‌ها در این محور شدیم.

وی از گرد و غبار به‌عنوان یکی از عوامل موثر بر افزایش تصادف‌ها یاد و بیان کرد: بعد از اجرایی شدن این طرح، تعداد تصادف‌ها در این محدوده تا حد زیادی کاهش یافته است.

معاون عمرانی استاندار سمنان از تثبیت شن‌های روان با بهره‌گیری از از سرشاخه‌های نی، پنبه و ساقه‌های برنج خبر داد و افزود: این طرح به‌صورت پایلوت در استان در حال اجراست و نتایج تحقیق با هدف اجرا در دیگر استان‌ها در حال تدوین است.

وی از ایجاد بادشکن غیرزنده در سطح ۳۰ کیلومتر از عرصه‌های مناطق حاشیه حرم تا حرم در گرمسار خبر داد و بیان کرد: این بادشکن‌ها به‌صورت شطرنجی و با فواصل مشخصی در نقاط بحرانی اجرا شده که این مهم زمینه مناسبی را برای کارهای بیولوژیکی فراهم کرده است و حرکت شن‌های روان را کند و از گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

وی از اجرای طرح مالچ ریگی در ۵۰ هکتار دیگر از مناطق حاشیه محور حرم تا حرم در گرمسار خبر داد و اظهار کرد: اجرای این طرح به کاهش گرد و غبار در این محور پرتردد کمک کرده است.

معاون عمرانی استاندار سمنان از کاشت درختچه‌های کویری با هدف جلوگیری از پیشروی بیابان و کویر در استان و بخصوص بخش‌هایی از این منطقه خبر داد و گفت: اگر دو استان دیگر نیز به اجرای طرح‌هایی با هدف تثبیت تپه‌های ماسه‌ای و شن‌های روان بپردازند، گرد و غبار و متعاقب آن، تصادف‌های ناشی از این امر کاهش خواهد یافت.

حمیدی با بیان اینکه قطعه قم گرمسار حرم تا حرم در سه استان قم، تهران و سمنان قرار دارد، گفت: استان سمنان با اجرای این دو طرح به کنترل گرد و غبار و تثبیت شن‌های روان در منطقه کمک کرده است. انتظار می‌رود همکاران ما در دو استان تهران و قم نیز با اجرای طرح‌های مشابه به بهبود وضعیت در این محور کمک کنند.

معاون عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه در سفر اول رئیس جمهور شهید به این استان، ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی در استان اختصاص یافت، افزود: در سفر دوم شهید رئیسی نیز در فاز اول ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی شد که امید است با تخصیص آن، شاهد اجرای طرح‌های بیشتری در این بخش باشیم.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار