نماینده، ولی فقیه در استان سمنان معتقد است که امام راحل، «مردم» را از باب عقلانیت وارد صحنه و عرصه سیاست کرد.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴ 03 June 2024

به گزارش تابناک سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ۱۴ خردادماه در آیین گرامیداشت سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد و نیز شهدای «خدمت» در شهر مجن شاهرود به بازخوانی مکتب و سیره امام خمینی (ره) پرداخت و با بیان اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری، شهید سلیمانی را یک مکتب دانستند امام خمینی (ره) نیز یک مکتب فکری، علمی و عملی برای زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است، اظهار کرد: مکتب امام خمینی (ره) دارای سه ضلع اساسی است؛ یکی از اضلاع مهم مکتب امام راحل (ره) بهره‌گیری از عقلانیت و خرد و ضلع دیگر آن معنویت و خودسازی است.

وی «عدالت» را سومین ضلع مکتب امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: آنان که دوران پیش از انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند می‌دانند که آبا و اجدادشان در مورد نظام‌های سیاسی قاجار و پهلوی چگونه قضاوت می‌کردند چراکه در آن رژیم‌ها نه کسی از حق انتخاب برخوردار بود، نه کسی می‌توانست اظهارنظر کند و نه کسی امکان مداخله در امور کشور را داشت.

امام جمعه سمنان ادامه داد: در رژیم پهلوی بسیاری از مردم اساسا نمی‌دانستند نماینده مجلس آن‌ها چه کسی است چراکه از شاه تا وزیر و وکلا توسط اجانب تعیین می‌شدند و هرچند عنوان حکومت «سلطنت مشروطه» بود، اما بدترین نوع استبداد و دیکتاتوری در کشور اعمال می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه امام «مردم» را از باب عقلانیت وارد صحنه سیاست کرد افزود: امام خمینی (ره) پایه‌گذار مردم‌سالاری دینی بود که امروز مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد و این امر حتی شامل مجلس خبرگان رهبری نیز می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با تاکید بر اینکه مکتب امام خمینی (ره) بر مکاتب فکری شرق و غرب عالم خط بطلان کشید، گفت: امام، مدل مردم‌سالاری دینی را از معارف و مضامین عمیق دینی استنباط کرده بود.

وی مقابله با دشمنان و طَواغیت را یکی دیگر از وجوه عقلانیت مکتب امام خمینی (ره) دانست و اظهار کرد: ایستادگی قاطعانه امام خمینی (ره) در برابر رژیم پهلوی و استکبار جهانی از عقلانیت آن بزرگوار نشأت می‌گرفت چراکه می‌دانست هزینه مقاومت و ایستادگی به مراتب کمتر از سازش است.

امام جمعه سمنان تاکید بر «ما می‌توانیم» را یکی از درس‌های بزرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی به ملت ایران عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز هم عده‌ای هستند که با وجود پیشرفت‌های بی‌نظیر کشور در بخش‌های مختلف ملت ایران را تحقیر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه کشور امروز به نقطه‌ای رسیده که «ما می‌توانیم» به «ما توانستیم» تبدیل شده است، افزود: امیدآفرینی و اعتماد به نفس ملی که نمونه آن را در شخصیتی همچون شهید رئیسی مشاهده کردیم از مکتب نورانی امام خمینی (ره) سرچشمه می‌گیرد.

نماینده، ولی فقیه در استان با تشریح بُعد معنویت، اخلاص و خودسازی امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام راحل (ره) در عین حال که بالاترین مسئولیت نظام اسلامی را برعهده داشت لحظه‌ای از یاد خدا، مراقبه و خودسازی غافل نشد که این امر در چهره نورانی و رفتار الهی آن بزرگوار مشهود بود.

وی پیام امام خمینی (ره) در خصوص آزادسازی خرمشهر را یکی از مصادیق معنویت و توکل ایشان دانست و گفت: شهید رئیسی را می‌توان یکی از شاگردان ممتاز مکتب امام خمینی (ره) نامید چراکه ضمن توجه به مسئولیت اجرایی، از اخلاص، معنویت و خودسازی کم‌نظیری برخوردار بود.

امام جمعه سمنان توجه دادن جامعه به عفاف و حجاب و مسائل اخلاقی را بیانگر وجه معنوی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) از آنچنان درجه خودسازی برخوردار بود که اگر تمام جمعیتی که به ایشان درود می‌فرستادند، رفتار دیگری نیز می‌کردند در عزم و اراده ایشان تغییری ایجاد نمی‌شد چراکه امام کار‌های خود را برای خداوند متعال انجام می‌داد!

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه نسل جوان باید با گفتمان نورانی امام خمینی (ره) آشنا شوند، گفت: عدالت‌محوری وجه سوم مکتب امام خمینی (ره) بود چراکه ایشان رضایت محرومان و کوخ نشینان را به اغنیا و ثروتمندان ترجیح می‌داد.

نماینده مقام معظم رهبری در استان با یادآوری فقر و تبعیض طبقاتی دوران طاغوت اظهار کرد: یکی از تاکیدات مهم امام راحل (ره) رسیدگی به محرومان و مستضعفان بود که ثمره آن را در تاسیس نهاد‌های انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به مردمداری و مردم محوری امام خمینی (ره) گفت: مردمداری شهید رئیسی بیانگر تربیت این شهید بزرگوار در مکتب نورانی امام بود.

امام جمعه سمنان ساده‌زیستی و دوری از اشرافیت را یکی از درس‌های مهم امام خمینی (ره) به مسئولان و کارگزاران عنوان کرد و افزود: امام خمینی (ره) خود از شاگردان برجسته مکتب امیرالمؤمنین علی (ع) بود چرا که مسئولیت را لغزشگاهی خطیر می‌دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امروز در حال پیمودن همان مسیر با همان ویژگی‌ها هستند، تصریح کرد: زندگی زاهدانه و ساده رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار معنویت، اخلاص و شجاعت و ایستادگی ایشان بیانگر تداوم راه امام خمینی (ره) در چهار دهه گذشته است.

نماینده، ولی فقیه در استان گسترش جبهه مقاومت از حزب الله لبنان به سایر نقاط منطقه را یکی از دستاورد‌های عقلانیت و ایستادگی امام خمینی (ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال را به جهت زیستن ذیل مکتب نورانی امام خمینی (ره) و دوران زعامت و ولایت مقام معظم رهبری شاکر هستیم.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار