سیل بالای ثبت نام‌کنندگان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با واکنش‌های بسیاری در روز‌های اخیر روبه‌رو بوده است. دیروز هم از جلسه علنی مجلس تا شورای نگهبان متاثر از همین موضوع بود.
کد خبر: ۴۰۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ 17 April 2017
به گزارش تابناک سمنان به نقل از اعتماد، هرچند که علی لاریجانی، رییس مجلس اعلام کرد که پیش از این قوه مقننه برای تدوین شرایط رجل مذهبی و سیاسی قانون تصویب کرده و شورای نگهبان آن را رد کرده است اما شورای نگهبان ترجیح می‌دهد که بگوید در این زمینه همه نهادها مقصر هستند. با این حال رییس مجلس از وعده‌ای که آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان برای اصلاح آیین نامه شورای نگهبان در این مورد داده بود و عملیاتی نشده است، گلایه دارد.

Image result for ‫مجلس‬‎

رییس مجلس: شورای نگهبان مصوبه رجل سیاسی و مذهبی را رد کرد
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به ثبت‌نام تعداد زیادی از مردم عادی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که مجلس پیش از این قانونی را برای تفسیر رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن کاندیداهای این انتخابات تصویب کرده بود که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و اکنون همین آمادگی وجود دارد که شورای نگهبان مصوبه قبلی مجلس را تایید کند یا ایرادات آن را برای اصلاح به مجلس ارجاع کند. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در بخشی از نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی (یکشنبه) مجلس با اشاره به ثبت نام بیش از ١٦٠٠ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: این امر از جهتی خوب است که مردم احساس می‌کنند وظیفه‌شان است و حضور پیدا می‌کنند. در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری تعیین شده و علاوه بر ایرانی‌الاصل بودن و متدین بودن چند ویژگی تعیین شده، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد. ما در دوره‌های گذشته تقریبا این مساله را داشتیم، این روزها می‌بینم کرارا این بحث در رسانه‌ها می‌شود که چرا قانون در این زمینه مشخص نکرده است و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی هم بیاناتی داشتند که چرا طوری شده که گاه افرادی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام می‌کنند که می‌دانند شرایط را ندارند، اما برای هیجان آن وارد می‌شوند که این وهن کار ریاست‌جمهوری است. رییس مجلس با تاکید بر اینکه این مشکل مربوط به مجلس نیست، ادامه داد: ما در این زمینه قانون تصویب کردیم که فرد چه ویژگی‌های باید داشته باشد که بتوان او را مدیر و مدبر دانست یا اینکه سوابق اجرایی‌اش چه باشد یا چه افرادی او را تایید کنند که نشان دهد او مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود، باید چه شرایطی داشته باشد و رجل سیاسی و مذهبی مفهومش چیست. این قانون در مجلس قبل تصویب شد و به شورای نگهبان ارجاع شد، اما شورا آن را رد کرد. استدلال‌شان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند همه این را قبول دارم، اما این را به صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم، چون شورای نگهبان طبق قانون اساسی مسوول این کار است اما این کار را هم انجام ندادند. اصحاب رسانه و صاحب نظران بدانند که مجلس این موضوع را کاملا حس کرده، برایش چاره‌اندیشی کرده و چارچوب قرار داده و قانون تصویب کرده است، اما تشخیص شورای نگهبان رد این مصوبه بود، لذا ما نباید پاسخگو باشیم.

قانونی تدوین شود که شرایط ثبت نام در انتخابات را مشخص کند
از سوی دیگر روز گذشته آیت‌الله احمد جنتی گفت: امسال تعداد زیادی از افراد برای شوراها ثبت نام کردند. شناخت از این افراد، کار خیلی مهم و دشواری است. تشخیص اینکه آیا داوطلبان، توانایی و صلاحیت لازم را دارند یا خیر امری بسیار مهم است. اعضای منتخب شورای شهر، بسیاری از امکانات را در اختیار دارند و در فضاهای مختلف کارهای فرهنگی می‌کنند بنابراین عملکرد آنها در فرهنگ کشور و جامعه بسیار تاثیرگذار است. به گزارش مهر، وی در خصوص داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: برخی از افرادی که برای ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند، کمترین اطلاعاتی در خصوص مسوولیت‌های رییس‌جمهور ندارند و لذا باید قانونی تدوین شود که محدودیت‌هایی در خصوص ثبت‌نام داوطلبین ایجاد کند. مجلس باید در این خصوص قانونگذاری کند و ما هم کمک می‌کنیم تا شرایط خاصی برای ثبت نام‌کنندگان درنظر گرفته شود. وی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از آینده کشور به دست ریاست‌جمهوری است، گفت: برای ثبت‌نام، باید شرایط و محدودیت‌هایی قرار داده شود تا افراد با شرایط خاص بتوانند ثبت نام کنند. در این خصوص باید روشنگری کرد و رسانه‌ها باید این موضوعات را برای مردم تبیین کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار