مدیرکل منابع طبیعی سمنان از تولید بیش از سه میلیون اصله نهال در این استان خبرداد و با بیان اینکه این تعداد نهال درقالب اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور تولید شده است گفت: در این زمینه نه‌تن‌ها از برنامه عقب نیستیم؛ بلکه بیش از تعهدات عمل کردیم.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲ 02 July 2024

به گزارش تابناک سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال را آغاز کرد اظهار داشت: با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سال نخست اجرای این طرح، ۲۵۰ میلیون اصله نهال را در کل کشور غرس کرد.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد ۲ نهالستان جنگلی و یک نهالستان بیابانی در بخش دولتی در استان سمنان فعالیت می‌کنند و علاوه بر این دو نهالستان گلخانه‌هایی در بخش دولتی و بخش خصوصی در شهرستان گرمسار فعال‌شده‌اند که در نخستین سال این طرح بیش از سه میلیون نهال در استان سمنان تولید شد.

مرادی حقیقی احیا و فعال شدن نهالستان‌های منابع طبیعی استان سمنان را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خواند و گفت: با اجرای این طرح بیش از ۹۰ درصد نهالستان‌های منابع طبیعی در استان سمنان احیاشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی و استمرار خشک‌سالی‌ها، عملیات کاشت درخت در تمامی جهان به‌ویژه کشور‌های خاورمیانه موردتوجه قرار گرفت؛ و این مهم از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و دولت سیزدهم با تمام توان در این خصوص شروع به کار کرد.

مرادی حقیقی اضافه کرد: در دنیا اکثر کشور‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی اقدام به اجرای چنین طرح‌هایی همچون کاشت گسترده درختان کرده‌اند و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و بر اساس آمار‌های موجود، از ۱۶۴ میلیون هکتار مساحت کشور حدود ۱۳۰ میلیون هکتار از این اراضی (۱۴ میلیون هکتار جنگل، ۸۳ میلیون هکتار مرتع و ۳۲ میلیون هکتار بیابان) در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: باید برای امنیت زیستی کشور که حلقه اتصال امنیت غذایی و امنیت ملی است؛ بیش‌ازپیش تلاش شود و در همین راستا طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مورد تأکید قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: بر اساس برنامه چهارساله در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مقرر شد، درمجموع ۳۰۰ میلیون اصله نهال به عرصه‌های جنگلی، ۳۰۰ میلیون اصله نهال به بخش زراعت، ۲۰۰ میلیون اصله نهال به فضای سبز و ۲۰۰ میلیون اصله نهال به بخش بیابان‌های کشور اضافه شود که اکثر گونه‌های درختی برای بخش منابع طبیعی از ارقام غیر مثمر طراحی‌شده است.

مرادی حقیقی تصریح کرد: اجرای عملیات به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محول شد و ملاک و اولویت این طرح مردمی توسعه جنگل‌کاری، احیاء و غنی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی، حفظ پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی، حفظ کاربری اراضی منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی، تولید و زراعت چوب، افزایش فضای سبز شهری و مقابله با طوفان‌های شن از آسیب‌هایی همچون فرسایش خاک، افزایش اراضی بیابانی، سیل و برداشت چوب درختان برای فعالیت‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در شهریور سال ۱۴۰۱ با دستور شهید رئیسی و به دنبال آن با تأیید مقام معظم رهبری در اسفندماه ۱۴۰۱ به‌طور رسمی کلید خورد، گفت: یکی از بهترین راهکار‌ها برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش و جلوگیری از پدیده تغییر اقلیم و کاهش مشکلات و معضلات زیست‌محیطی در جهان؛ کاشت درخت با شرایط استاندارد و در مناطق مستعد تشخیص داده‌شده است.

وی افزود: در ایران هم در این راستا گام جدی و ارزشمندی با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برداشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به‌طورکلی در چهار بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، کنترل بیابان‌زایی و کانون‌های ریزگرد و طوفان‌های شن و ماسه، زراعت چوب و توسعه فضای سبز تدوین‌شده است.

مرادی حقیقی مشارکت مردمی، تشکل‌ها، صنایع و معادن را از ضرورت‌های اجرای طرح چهارساله کاشت یک میلیارد درخت دانست و تصریح کرد: همگرایی و مشارکت میان مردم و نهاد‌های دولتی از نکات مهم اجرای این طرح در تولید و کاشت نهال به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و کاشت و نگهداری از درخت نقش مهمی دارد به‌طوری‌که دانش‌آموزان نیز به تولید و کاشت درخت علاقه‌مند و بسیاری از مدارس در استان به نهالستان تولید نهال تبدیل‌شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اشتغال‌زایی نیز بسیار مؤثر بوده است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار