حجت الاسلام کوهساری؛

حجاب متمایزترین ارزش فرهنگی و اجتماعی در جوامع اسلامی

به گزارش تابناک سمنان،مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه حجاب مهمترین ارزش فرهنگی و اجتماعی جوامع اسلامی است، گفت: توجه نکردن به آثار و کارکردهاى منفى فردى و اجتماعى عدم رعایت حجاب، نقش بسیار مهمى در سرپیچى از آن دارد.
کد خبر: ۲۱۸۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰ 25 April 2016
حجت الاسلام رضا کوهساری گقت: حجاب یکى از مهم ترین و متمایزترین ارزش هاى فرهنگى و اجتماعى، جوامع اسلامى، به ویژه ایران اسلامى است.

وی افزود: نهادینه شدن این ارزش، بخصوص در میان نسل جوان و آینده ساز که به واسطه گسترش فناورى اطلاعات و ارتباطات با انبوه هجمه هاى تبلیغاتى براى کمرنگ شدن آن روبه روست، مستلزم واکاوى اصولى، واقع بینانه و عینى ریشه هاى کم توجهى به رعایت پوشش اسلامى در محیط هاى دانشگاهى، بخصوص در بین دانشجویان دختر است.

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان گفت: می توان براى توسعه، تکوین و ترویج دانش هاى بنیادین، و تبیین درست فلسفه وجودى، ماهیت، نقش و تأثیرات فردى و اجتماعى آن، برنامه ریزى جامع و کاملى براى پوشش همه ابعاد فرهنگ و ساختارهاى آن (دانش ها، ارزش ها، نمادها) فراهم ساخت.

کوهساری اظهار کرد: این امر خود، نیازمند طرح تدابیرى مناسب براى انجام وظایف درست و پیوسته خانواده ها، نهادهاى فرهنگى و تربیتى جامعه از جمله مدارس، دانشگاه ها، صداوسیما، سازمان هاى تبلیغاتى و... در تبیین اندیشه هاى بنیادین فرهنگى و کمک به شناخت فرهنگ و ارزش ها، ارزشگذارى و پاسداشت آنها در فرایند حفظ هویت ملى و مذهبى و توسعه آن، در فرایند تکامل زندگى اجتماعى است.

رسالت نهادهای اجتماعی توسعه فرهنگی است

وی افزود: بدین سان، نهادهاى اجتماعى به ویژه دانشگاه ها رسالتى جز توسعه فرهنگى به عنوان مهم ترین رکن توسعه همه جانبه و پایدار براى داشتن انسان هاى سالم از نظر جسمانى و روانى و ماهر، براى ارتقاى شیوه زندگى ندارند.

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: این نهادهای اجتماعی باید بتوانند با ترویج هرچه بیشتر آموزه هاى دینى و فراگیرکردن امور فرهنگى و گسترش دامنه شمول آن و جذب و تأثیرگذارى هرچه بیشتر بر مخاطبان را از مهم ترین دغدغه مجموعه دست اندرکاران و فعالان حوزه هاى فرهنگ و اندیشه قلمداد کرده، از عوامل آسیب زا در حوزه شخصیت اخلاقى و ایمان مذهبى جوانان، بخصوص قشر اندیشمند و فرهیخته دانشجو جلوگیرى، و بر کارآمد شدن روش هاى ارائه برنامه هاى فرهنگى در دانشگاه ها در راستاى تحکیم ارزش ها و باورهاى فرهنگى متأثر از فلسفه اجتماعى و با هدف اسلامى کردن دانشگاه ها براى تحقق دغدغه هاى فوق بیفزایند.

کوهساری تأکید کرد: بدین سان مى توان فرهنگ واقعى و اصیل اسلامى را از طریق سازوکارهاى مناسب دانش و الگوهاى رفتارى مدیران، استادان، کارکنان و مخاطبان نهادینه ساخت و در فرایند اجتماعى شدن آن را در خدمت تربیت انسان هاى سالم، ماهر، متخصص، توانمند و بومى شده قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایى که دانشگاه ها به عنوان مهم ترین مراکز تولید علم و ترویج فرهنگ محسوب مى شوند، از مهم ترین ارکان توسعه فرهنگى هر جامعه اى به شمار مى روند.

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان افزود: دانشگاه ها باید بتوانند با ایجاد محیطى مبتنى بر فرهنگ و ارزش هاى اسلامى زمینه را براى تولید علم، توسعه سبک و روش هاى زندگى و تعمیم آن در بین اقشار گوناگون و تحقق اهداف متعالى آن مهیا سازند؛ امرى که به نظر مى رسد تحت الشعاع عوامل مختلف، هنوز با ایده آل خود فاصله زیادى دارد و مستلزم واکاوى عوامل و ریشه هاى کم توجهى دانشجویان دختر و آسیب شناسى واقع بینانه در راستاى برنامه ریزى اصولى و عملى و دسترسى به راهکارهاى مناسب ترویج پوشش اسلامى در دانشگاه هاست.

کوهساری با بیان اینکه اسلام دینى فرهنگى است، و پیشگیرى از طریق فرهنگ سازى را مقدم بر درمان مى داند، گفت: فرهنگ سازى بیشتر با فعالیت هاى آموزشى، تبلیغى و هدایت در فضاى جامعه همراه است، به گونه اى که افراد اولاً، با آگاهى و شناخت دست به انتخاب رفتارها و نگرش ها و توانش ها بزنند؛ ثانیا، به صورت طبیعى و خودجوش به رعایت ارزش هاى انتخاب شده و با رغبت به عنوان یک ارزش اسلامى و اجتماعى در تمام ارکان زندگى به اجرا بگذارند.

حجاب و پوشش اسلامی با استفاده از راهکارهای مناسب تربیتی ترویج یابد

وی اظهار کرد: با توجه به جایگاه حجاب و فرهنگ حجاب در جامعه اسلامى، لازم است از راهکارهاى مناسب تربیتى، بخصوص در محیط هاى مولد فرهنگ و علم، در بین اقشار روشنفکر و دانشگاهى براى ترویج حجاب و پوشش اسلامى استفاده کرد.

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان گفت: فرهنگ سازى مفیدترین و کم هزینه ترین راه براى اجتناب از رذایل اخلاقى و مناسب ترین راه براى تقویت باورها و ارزش هاى اخلاقى و دینى نسل هاى آینده است؛ امرى که در مراکز تعلیم و تربیت به صورت مستقیم در حال انجام است.

کوهساری افزود: احیاى ارزش هاى اصیل اسلامى و فراخوانى زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزش ها و آفرینش روح تعبد و تعهد نسبت به این مسئله نقش مهمى در این زمینه دارد.

وی گفت: گاهى رسانه ها از جمله رادیو، تلویزیون، سینما، مطبوعات و رسانه هاى تبلیغى، برنامه هایى ارائه مى نمایند که علىرغم پى گیرى اهداف فرهنگى و ارزشى جامعه، در ظاهر در محتوا با اهداف خود در تعارض عمل مى کنند.

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: نهادهاى فرهنگى باید با تربیت هنرمندان متعهد و معتقد و طراحى و تدوین متون هنرى و تبلیغى برخوردار از محتواى غنى ارزشى و اسلامى، از ظرفیت بالاى خود در حفظ، توسعه و تحکیم آن بکوشند.

کوهساری گفت: هرچند ایمان گرایى در انسان، خواه و ناخواه او را به سمت انجام تکالیف و مسئولیت هاى دینى هدایت مى کند؛ اما یکى از پایه هاى ایمان دینى در افراد، داشتن شناخت و آگاهى درست است.

وی افزود: در بحث پوشش اسلامى، اگر زنان مسلمان با فواید و فلسفه وضع این قانون الهى آشنا شوند، حتى اگر مقید به رعایت کردن آن نباشند، احتمال تغییر رفتار در آینده براى آنان وجود دارد.

بی توجهی توجه به کارکردهای منفی عدم رعایت حجاب در سرپیچی از آن نقش دارد

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: توجه نکردن به آثار و کارکردهاى منفى فردى و اجتماعى عدم رعایت حجاب، نقش بسیار مهمى در سرپیچى از آن دارد؛ بنابراین، آگاهى عموم مردم، به خصوص بانوان مسلمان نسبت به پیامدهاى جبران ناپذیر بى حجابى مى تواند به آگاهى افراد غیرمقید به انجام وظایف الهى منجر شود.

کوهساری با بیان اینکه ترویج فرهنگ عفاف و حیا در جامعه مى تواند بانوان را به سمت پوشش مناسب سوق دهد، افزود: هرچند این دو، صددرصد لازم و ملزوم یکدیگر نیستند؛ چه بسا فردى واقعا پاکدامن باشد، اما به دلایل گوناگون داراى پوشش مناسب شرعى نباشد؛ البته عکس قضیه نیز صادق است؛ اما مسلما رعایت عفاف و حیا در فرد مى تواند او را به سمت حفظ ارزش هاى دینى و از جمله پوشش اسلامى سوق دهد.

وی گفت: رسانه ها نقش مهمى در فرهنگ سازى دارند، آنان مى توانند به افراد جهت فکرى ببخشند، الگو تعیین کنند، نگرش مردم را تغییر دهند، فرهنگ سنتى یک قوم را از بین ببرند و فرهنگ خودساخته اى را جایگزین کنند و به عبارتی از طریق رسانه ها و هنر، مى توان ارزش هاى یک جامعه را کم رنگ کرد.

تبیین آثار مخرب کم رنگ شدن و یا افزایش بدحجابی در جامعه در تحکیم حجاب اثرگذار است

مسئول نماینده ولی فقیه در دانشگاه های آزاد اسلامی استان سمنان گفت: برنامه ریزى براى پوشش خلأ فرهنگى و تربیتى بین مدارس و دانشگاه ها، تنویر اذهان عمومى، به ویژه دانشجویان دختر نسبت به پیامدهاى جبران ناپذیر بدحجابى، ارتقا و تقویت روحیه دینى براى پایبندى به ارزش هاى اجتماعى و تعدیل غرایز از طریق آسان سازى فرایند ازدواج و فراهم کردن امکانات آن، به ترتیب از اولویت دارترین و مناسب ترین راهکارهایى هستند که مطابق دیدگاه دانشجویان دانشگاه ها مى تواند براى درونى شدن این ارزش استفاده شوند.

کوهساری اظهار کرد: با تبیین آثار مخرب کم رنگ شدن و یا افزایش بدحجابى در جامعه، معرفى و تبیین آیات و احادیث مربوط به حجاب در فلسفه اسلامى، می تواند نقش اول را در تحکیم حجاب داشته باشد.

وی افزود: برنامه ریزى درست دانشگاه ها از جمله اتخاذ روش ها و قوانین مبتنى بر اصول روان شناختى بهتر از برخوردهاى قهرى و استفاده از قوانین خشک در مقابله با بدحجابى هاى دانشجویان است.


منبع:مرآت

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار