کد خبر: ۵۷۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸ 08 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین هرچه تعطیلی مدارس نزدیک‌تر می‌شود، موضوع نبود امکانات تفریحی و ورزشی در مناطق کم برخوردار، ذهن خانواده‌های این مناطق را بیشتر درگیر می‌کند.از سویی دیگر باید توجه داشت نوجوانان و جوانان سرمایه‌های آینده جامعه هستند که با کمی توجه و برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان بسیاری از آنها را به مسیری درست و هدفمند در زندگی هدایت کرد.
در بیشتر مناطق محروم کشور مانند استان سیستان و بلوچستان، مردم محل‌هایی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت ندارند و هر ساله با پایان تعطیلی مدارس، نهادهایی مانند بخشداری‌ها، کمیته امداد و همچنین کارشناسان اجتماعی فرمانداری‌ها دست به دست هم می‌دهند و تلاش می‌کنند با توجه به امکانات موجود، بستری برای شادی و سرگرمی نوجوانان این منطقه مهیا کنند. یکی از برنامه‌هایی که این نهادها برای گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام داده‌اند این است که دوره‌های آموزشی 45 روزه‌ای را برای آموزش حرفه‌های گوناگون به آنها برگزار می‌کنند و با امکانات کمی که در این مناطق وجود دارد، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم را به نوجوانان ارائه می‌کنند.
همچنین آموزش و پرورش نیز در این مناطق برنامه‌های متعددی را برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تعطیل ترتیب داده است. از جمله می‌توان به کلاس‌های تقویتی زبان انگلیسی و بعضی صنایع‌دستی مثل گلدوزی و خیاطی برای دختران و برنامه‌هایی در بحث مشارکت در بازسازی و تعمیر مدارس برای پسران، اشاره کرد.
به طور کلی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، طرح‌های 45 روزه مختلفی در این استان اجرا می‌شود و ستادی در این زمینه وجود دارد که بر اجرای این برنامه‌ها نظارت می‌کند تا به بهترین شکل انجام شوند. اما با این حال، اشکالاتی در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت وجود دارد که باعث می‌شود این برنامه‌ها باهم تداخل زمانی پیدا کنند. مثلا سازمان آموزش و پرورش و بسیج و همین‌طور کمیته امداد برنامه‌های یک شکل را همزمان با هم ارائه می‌کنند و باید برای رفع این اشکال، جلساتی گذاشته شود تا این ارگان‌ها با نظرسنجی و برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از امکانات و فضای مناسب و مربیان مجرب، فضاهای مفیدی را برای استفاده جوانان ایجاد کنند. همچنین با نگاهی به کمبود مراکز تفریحی در مرزهای جنوب شرقی، وجود امکاناتی مثل سالن‌های سینما و تئاتر در این مناطق خیلی دور از ذهن است.
بنابراین مسئولان مناطق محروم کشور باید توجه داشته باشند اختصاص بودجه مناسب و حقوق کافی به معلمان و مربیان زحمت باعث افزایش انگیزه در آنها برای فراهم کردن شرایط تفریحی و زمینه شکوفایی رشد و استعداد نوجوانان این مناطق می‌شود.
علی کرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار