در آستانه انتخابات؛
اصولا شوراهای اسلامی شهر و روستا کارکردی اجتماعی و فرهنگی و البته غیرسیاسی دارد اما با توجه به نزدیک بودن انتخابات این شوراها در کمین خطر سیاسی بازی قرار می گیرند.
کد خبر: ۴۱۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳ 20 April 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از مرآت، امروزه همچون دهه‌های گذشته، سخن گفتن از مبانی تئوریک شوراهای اسلامی، ضرورت دارد .در تاریخ معاصر ما و در خاور و باختر جهان، به نام شورا و نظام شورایی، نهادهایی با مبانی، ایدئولوژی‌ها و اهداف متفاوت-وبلکه متضاد-تشکیل شده‌اند.

شوراها در مواضعی، هم واجد تعریف بلشوییک، چپ و طبقاتی بوده‌اند و هم به عنوان یک نهاد در جامعه مدنی در حوزه سرمایه‌گذاری واجد تعاریف مبتنی بر لیبرال‌سرمایه‌داری بوده‌اند و بر این اساس، چه بسا کسانی باشند که به تدریج فراموش کنند شوراها چگونه نهادهایی هستند و با چه فلسفه‌ای در یک نظام اسلامی تشکیل می‌شوند... و این خطر نخست است.

خطر دیگر آن که ممکن است کسانی به تدریج شوراها را با یک «مغازه سیاسی» و یک «بنگاه معاملاتی» اشتباه بگیرند.

ممکن است شوراها به جای نهادی برای تجمیع نیروهای مردمی به سدی در برابر راهبردهای ملی تبدیل شوند و اعضای شوراها احساس کنند که اکنون زمان آن فرارسیده که از قدرت‌های محلی، منطقه‌ای و شهری باجی بگیرند!

باید بسیار هوشیار بود تا عضویت در شوراها به یک رانت تبدیل نشود و اعضای شوراها فراموششان نشود که به نمایندگی از مردم یک شهر، روستا یا بخش، گردهم آمده‌اند تا بر اساس منافع و مصالح عموم مردم و منطبق با ضوابط اسلامی و ایدئولوژیک انقلاب، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند.

اگر مبانی تئوریک شوراها، بارها و بارها در میان ما به بحث و گفتگو گذاشته نشود و در مورد آن نیندیشیم، چه بسا ممکن است این خطرات جدی باشند و به تدریج با نهادی مواجه باشیم که در ظاهر شوراست و در باطن چیز دیگری...

باری در جهانی که نگاه بلشوییکی و چپ و لیبرال‌سرمایه‌داری نسبت به شوراها وجود داشته و دارد ما باید مکررا به این پرسش پاسخ دهیم که تئوری اسلامی شوراها چیست و ما در این حوزه باید به چه اصولی پایبند باشیم؟

حاکمیت ملوک‌الطوایفی ممنوع!

نکته مهم دیگر آن است که در نگاه امام(ره)، این مردم هستند که باید در اداره جامعه و حکومت مشارکت ورزند و این مشارکت مردمی باید از آسیب‌هایی همچون هرج و مرج، نفی عقلانیت و ملوک‌الطوایفی شدن حاکمیت محلی به دور باشد.

نباید اجازه داد که دسته‌بندی‌های سیاسی و طناب‌کشی قدرت در شوراها این نهاد را از اهداف خود دور کند؛ چراکه با این دست باندبازی‌ها، حکومت کردن صادقانه ممکن نیست.

افتادن در دام این خطرات به معنای نفی عقلانیت و عدالت نیست و به مثابه خیانت به ملت است و پرواضح است که هیچ‌یک از اهداف ملی ما تنها به اسم دموکراسی و مردم‌گرایی و به رسم هرج و مرج محقق نخواهد شد.

کوتاه‌سخن؛ امید می‌رود که با تیزهوشی مردم و رصد لحظه‌ به لحظه عملکرد شوراها در کشور، این یادگار پرافتخار امام(ره)، یاری‌گر دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار