یک فعال فرهنگی:
رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی‌شهر گفت: فرمان «آتش به اختیار» برای جلوگیری از هرج و مرج‌ها صادر شده است؛ چراکه تعطیلی دستگاه‌های متولی فرهنگ موجب ساقط شدن تکلیف جامعه نمی‌شود.
کد خبر: ۴۴۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 19 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، محمدعلی یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: «آتش به اختیار» زمانی است که ارتباط با مرکز فرماندهی قطع است و نیروهای صف، هم باید به تجزیه و تحلیل موقعیت بپردازند و هم بر اساس شرایط تصمیم گرفته و اقدام کنند؛ بدین معنا که فرد خود فرمانده میدان باشند؛ بنابراین موقعیت آتش به اختیار سخت‌تر از زمانی است که فرماندهی قوی حضور دارد.

رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی‌شهر با اشاره به برخی سوءبرداشت‌ها از کلام مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: چنین شرایطی را نمی‌توان دوره هرج و مرج و باری به هر جهت دانست؛ چون برای جلوگیری از هرج و مرج، اختیار به آتش به افراد حاضر در صحنه داده شده است.

یوسفیان بیان کرد: کسی که با منظومه فکری رهبری در زمینه فرهنگ آشنا باشد، می‌داند که از نگاه ایشان فعالیت فرهنگی جز با نظم، موقعیت‌شناسی، پرهیز از شتاب‌زدگی، تندی و تصمیم کارشناسانه به ثمر نمی‌رسد؛ بنابراین آتش به اختیار نیز باید در همین منظومه دیده‌ و تحلیل شود.

وی با اشاره به اینکه این اختیار خلق‌الساعه تولید نشده و به پیش‌زمینه‌هایی مرتبط است، تصریح کرد: پیش‌زمینه این واگذاری مسؤولیت، توان فکری، علمی و اجرایی افراد است.

رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی‌شهر ادامه داد: تنها کسانی که از قبل صحنه را می‌شناسند، نحوه مواجهه با مشکل را می‌دانند و به انجام این مسؤولیت ایمان دارند، توان بهره‌گیری از این موقعیت را خواهند داشت.

یوسفیان افزود: کسی که در موقعیت‌های دیگر تمرین کرده و نسبت به وضع خود با دشمن مطلع است، حرکت خود را در موقعیت آتش به اختیار نیز بر مدار وقار و جدیت قرار خواهد داد.

تعطیلی دستگاه‌های متولی فرهنگ موجب ساقط شدن تکلیف جامعه نمی‌شود

رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی‌شهر به برخی پیام‌های فرمان طلایی آتش به اختیار اشاره و اضافه کرد: نخستین پیام این است که تعطیلی دستگاه‌های متولی فرهنگ موجب ساقط شدن تکلیف جامعه نمی‌شود.

وی در دومین پیام این فرمان طلایی یکی از علل تعطیلی متولیان فرهنگ را نشناختن اولویت‌ها و نبود توان اصلی و فرعی کردن مسائل فرهنگی کشور دانست و بیان کرد: ناگفته پیداست که وجود این ضعف در موقعیت آتش به اختیار هم موجب تعطیلی می‌شود.

یوسفیان با اشاره به سخنان رهبری که هسته‌های فکری، فرهنگی و دانشجویان را مخاطب فرمان آتش به اختیار قرار داده‌اند، گفت: پیام دیگر این فرمان، اعتماد و امید رهبری به نیروهای خلاق و جوان و تشکل‌های فکری و فرهنگی است که آنان را افسران تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده جنگ نرم می‌دانند.

وی با اشاره به این سخن رهبری که «آنجایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید»، به پیام مهم دیگر این فرمان اشاره و تصریح کرد: نظارت، دقت و نقد عملکرد دستگاه‌ها لازمه تشخیص اختلال مدیریتی است؛ ضمن آنکه تشخیص این ضعف‌ها نباید نیروهای مردمی فرهنگی را از دولت جدا کرده و موجب شود آن‌ها خود را کاملاً منقطع از سیستم بدانند.

یوسفیان بر لزوم توجه به عنصر فکر در موقعیت آتش به اختیار تأکید و اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اگر فکر و تصمیم بر اساس آن وجود نداشته باشد، تعطیلی به وجود می‌آید؛ تعطیلی در این زمینه نیز به معنی بی‌ثمری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار